Sida 1 av 1

Erfarenheter av Trimbox?

Postat: sön 20 sep 2009, 11:53:24
av Medpower
Jag fick igår en trimbox som påstås höja effekt och vridmoment från 177 till 212 hk respektive 400 till 450 Nm. Har monterat den och vid en första åktur kändes bilen klart piggare. Men, det kan förstås vara subjektivt. Jag ska ge mig ut och mäta lite accelerationstider idag.

Någon som har erfarenhet av hur väl dessa boxar fungerar?

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: sön 20 sep 2009, 18:50:22
av Dale
Vet bara att boxarna stänger av bränslepyttsarna som rengör partickelfitret och det då lägre bränsleförbrukning.

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: ons 23 sep 2009, 22:33:44
av Medpower
Har nu testat bilen med förare + tre passagerare. Tider är genomsnitt och anges först utan box, sedan med box. Mätningarna är gjorda på precis samma vägavsnitt.

80-120 km/h på 4:an: 6.68 / 6.18 sek
80-130 km/h på 5:an: 10.94 / 10.15 sek

Således en accelerationsförbättring på ca 7-8 %, vilket innebär en effektökning i samma storleksordning. Då borde effekten ha ökat från 177 hk till 191 hk. Visserligen lägre än angivna 212 hk men ändå en klar skillnad.

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: ons 23 sep 2009, 22:37:08
av Dale
Intressant. Antar att du kommer med bränsleförbrukningssiffror snart med. ;-)

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: tor 24 sep 2009, 22:06:36
av Prankster
helt klart intressanta siffror, men vad är det för box? TTE's egna lr eftermarknad? Av vad jag förstått så gör inte eftermarknadsboxarna annat än att ändra signalen från tryckgivaren på bränsleröret, o på det sättet lura datorn att pytsa i mer soppa. Vad TTE boxarna gör för mer magi, vet jag dock inte, nån som kan fylla i där?=)

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: lör 26 sep 2009, 14:00:29
av Gt-4
Lite lureri det där egentligen när det enda boxen gör är å lura original boxen att det är lägre bränsletryck än vad det är! Vet att det är många skogsmaskiner som kört med trimbox och dieselpumpen havererat just pågrund av att dom fått jobba för hårt.
Fråga är ju om det är värt de, en common rail pump är ju knappast gratis.

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: mån 28 sep 2009, 13:31:46
av Dale
Blev då runt 14 tusen för polarens Volvo iaf. Hårt å snålt. Känns osäkert.

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: tor 01 okt 2009, 20:41:30
av Prankster
Toyot'orna verkar överleva eftermarknadsboxar iaf, men frågan är ju hur kul man tycker det är att åka i "felsäkert läge" titt som tätt... Tur att dom är rätt känsliga kanske.. slipper ju många andra ras tack vare de=)

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: tor 01 okt 2009, 20:50:58
av Gt-4
Var likadant på min gamla S60i.
Jag köpte nån billigare sorts box och på den skulle man kunna ställa på 7varv på en skruv för maximal effekt, kunde vrida 2 varv sen tände sej motorlampan.
Är nog bättre att nöja sej med vad man har original så slipper man krångel.

Re: Erfarenheter av Trimbox?

Postat: lör 17 okt 2009, 00:03:50
av Medpower
Nu är boxen utbytt mot en nyare variant som även ökar laddtrycket något. Borde resultera i ytterligare lite slitage men effektökningen totalt sett är ju ändå ganska moderat.

80-130 km/h på 5:an: 10.94 / 10.15 / 9.60 sek

(original / gammal box / ny box)

Drygt 8 % effektökning med gamla boxen och drygt 12 % med nya. Således effektökning från 177 till ca 202 hk. Börjar bli kännbart. :-)