Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Prestanda och trimning. De som e lite vassare än orginalgrejer.
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

mortil skrev:
Cryo skrev:
Bauer669 skrev:För att kunna mappa bilen så behövs ett mappbart sprut =)
och det är allt? inget mera som behövs eller så?

Det är alltså bara sprutet som ställs in? O detta ger vad för bilen?
du ändrar styrsystemets inställningar så att man optimerar styrningen till motorn för att få ut mer effekt.

jag kör ju med Power FC och rotar man runt lite i denna så inser man snabbt att det är ganska avancerade saker å hålla på med :D jag kommer få hjälp göra en grundmapp sen ska den finmappas hos maxxtuning..
man kan helt enkelt få ut mer HK genom att mappa om bilen..

säg till om du är sugen på en fräch downpipe sen. får se om jag måste byta min..
okej, så detta involverar inte övriga bilens komponenter? såsom större turbo, annan downpipe, annat avgas, grenrör o luftfilter osv osv?

Så oberoende av allt annat så får man mera hk bara av själva styrsystemet o sprut....? hur mycket handlar detta om då? 5hk? 10hk? 50hk? O vad brukar sådant att kosta?

Vad kostar sprutet?

tack =)
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Vad är det för downpipe du har? o pris isf? hehe
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av mortil »

nepp behöver inte byta turbo om man inte vill..

ja tror ja har lite info om min bil i min projekttråd här på forumet. Power FC kostar väl runt 10 000 och ersätter original styrbox och man får ju även en handkontroll som man kan kontrollera allt med. jäkligt smidigt.

downpipen jag har är en Auzzie. vet inte om jag kommer bli tvungen och byta den men gör jag de så kommer den säljas.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av amby »

mortil skrev:nepp behöver inte byta turbo om man inte vill..

ja tror ja har lite info om min bil i min projekttråd här på forumet. Power FC kostar väl runt 10 000 och ersätter original styrbox och man får ju även en handkontroll som man kan kontrollera allt med. jäkligt smidigt.

downpipen jag har är en Auzzie. vet inte om jag kommer bli tvungen och byta den men gör jag de så kommer den säljas.
Man behöver la inte byta turbo...men om man inte gör det lär man la inte få så himmla massa fler hästar eller?
st205 ska ju klara 300hk tror jag jag har läst....och det är mer eller mindre gränsen för vad original turbon klarar..
98okt då allts

för st185(st205turbo+540spridare ) är det ju värt att få stabila 300hk med power fc istället för lite okontrollerade 275hk...
Men jag tror st205 har ganska stabila mappar till 300hk...Eller har jag fel?
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av mortil »

amby skrev:
mortil skrev:nepp behöver inte byta turbo om man inte vill..

ja tror ja har lite info om min bil i min projekttråd här på forumet. Power FC kostar väl runt 10 000 och ersätter original styrbox och man får ju även en handkontroll som man kan kontrollera allt med. jäkligt smidigt.

downpipen jag har är en Auzzie. vet inte om jag kommer bli tvungen och byta den men gör jag de så kommer den säljas.
Man behöver la inte byta turbo...men om man inte gör det lär man la inte få så himmla massa fler hästar eller?
st205 ska ju klara 300hk tror jag jag har läst....och det är mer eller mindre gränsen för vad original turbon klarar..
98okt då allts

för st185(st205turbo+540spridare ) är det ju värt att få stabila 300hk med power fc istället för lite okontrollerade 275hk...
Men jag tror st205 har ganska stabila mappar till 300hk...Eller har jag fel?

min gick stabilt. 320 hk på orginalsnurra. men sen är de verkligen stopp va ja läst mej till.. körde V-power hela tiden i den. ha tankat 98 i den också. men ja tror statoil har fulat med sin 98 ibland för när jag tankade 98 där en gång så fick jag samma problem som när jag körde 95. så de va upp till garaget tömma tanken och i med V-power. (gick dåligt hackade spridarna bottnade) så jag litar inte för mycke på 98 oktan..

så nej man får inte värstans mycke mer hästar. men sen hänger mycke på dom som mappar också vad jag förstått/läst mej till.. dom ska kunna de dom håller på med. jag va dum som inte mappade om bilen direkt jag fick hem den till en svensk mapp.. men då hade ja inte kunnat köra något alls i sommar då dom varit fullbokade hela sommaren. fast nu tar ja de som en chans o få mer effekt :) (förhoppningsvis)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

mortil skrev:min gick stabilt. 320 hk på orginalsnurra. men sen är de verkligen stopp va ja läst mej till.. körde V-power hela tiden i den. ha tankat 98 i den också. men ja tror statoil har fulat med sin 98 ibland för när jag tankade 98 där en gång så fick jag samma problem som när jag körde 95. så de va upp till garaget tömma tanken och i med V-power. (gick dåligt hackade spridarna bottnade) så jag litar inte för mycke på 98 oktan..
Andra spridare då med eller? Mina original spridare bottnar vid 5000 - 6000 varv någonstans.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av mortil »

Dale skrev:
mortil skrev:min gick stabilt. 320 hk på orginalsnurra. men sen är de verkligen stopp va ja läst mej till.. körde V-power hela tiden i den. ha tankat 98 i den också. men ja tror statoil har fulat med sin 98 ibland för när jag tankade 98 där en gång så fick jag samma problem som när jag körde 95. så de va upp till garaget tömma tanken och i med V-power. (gick dåligt hackade spridarna bottnade) så jag litar inte för mycke på 98 oktan..
Andra spridare då med eller? Mina original spridare bottnar vid 5000 - 6000 varv någonstans.
säkert på att de är spridarna och inte pumpen ? dom pappren ja fick med från england på mappning och sånt så har mappningen klippt vid 270 och sen står de dom monterat annan soppa pump på .

ska sitta 540 cc spridare i celican original. enligt maxxtuning ska 600cc spridare räcka UNGEFÄR till 400 motorhästar. :)

ska iaf byta till andra spridare sen . vet faktist inte va de sitter i nu . tror de e original .
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Dale »

mortil skrev:
Dale skrev:
mortil skrev:min gick stabilt. 320 hk på orginalsnurra. men sen är de verkligen stopp va ja läst mej till.. körde V-power hela tiden i den. ha tankat 98 i den också. men ja tror statoil har fulat med sin 98 ibland för när jag tankade 98 där en gång så fick jag samma problem som när jag körde 95. så de va upp till garaget tömma tanken och i med V-power. (gick dåligt hackade spridarna bottnade) så jag litar inte för mycke på 98 oktan..
Andra spridare då med eller? Mina original spridare bottnar vid 5000 - 6000 varv någonstans.
säkert på att de är spridarna och inte pumpen ? dom pappren ja fick med från england på mappning och sånt så har mappningen klippt vid 270 och sen står de dom monterat annan soppa pump på .

ska sitta 540 cc spridare i celican original. enligt maxxtuning ska 600cc spridare räcka UNGEFÄR till 400 motorhästar. :)

ska iaf byta till andra spridare sen . vet faktist inte va de sitter i nu . tror de e original .
Vet inte hur de funkar men dom står då öppna 100% iaf.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Cryo »

Fortsätter väl på samma tråd...

Besiktning nu i dagarna, bör man hälla i lite etanol i kära GT4... eller är det en dum idé med etanol i turbomotor?

Körde alltid en viss procent etanol i min vanliga GT tidigare, gick superbra :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Inlägg av Larco »

Dale skrev:
mortil skrev:
Dale skrev:Andra spridare då med eller? Mina original spridare bottnar vid 5000 - 6000 varv någonstans.
säkert på att de är spridarna och inte pumpen ? dom pappren ja fick med från england på mappning och sånt så har mappningen klippt vid 270 och sen står de dom monterat annan soppa pump på .

ska sitta 540 cc spridare i celican original. enligt maxxtuning ska 600cc spridare räcka UNGEFÄR till 400 motorhästar. :)

ska iaf byta till andra spridare sen . vet faktist inte va de sitter i nu . tror de e original .
Vet inte hur de funkar men dom står då öppna 100% iaf.
Dale, 100% duty säger ju inte så mycket utan en bredbandslambda... du kanske ligger på 10:1 AFR...

540cc spridarna räcker till HK=540/5,6x4= 385 hk på 100% duty... 347hk på 90% duty...
ST205pumpen är rätt krallig och bör klara av att leverera bränsle till originalspridarna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar