Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Då var man med Corolla igen, #16. Denna gång en riktig buske, en 99:a kombi 1.6 med kamkedjemotor som rullat många mil och där förra ägaren inte direkt hållit efter den.
Som exempel så var den sist besiktad 2021 men den har ändå går över 4000 mil sen dess fast den avställdes 2022...hmm...
Fanns inte ett uns olja på stickan när jag skulle hämta den...men inte så lite att oljelampan tändes.
Luftfiltret såg bedrövligt ut och stiften likaså, hade elektrodavstånd på runt 1.7-1.8mm.

Karossen är hyfsad för sin ålder, undantaget vänster skärmkant bak och bakluckan. Annars är det inte så farligt. Trösklarna och dörrarna är rätt fina.
Men det finns en del att göra:
Kopplingen är tveksam men det går än så länge att köra.
Bromsbackarna bak är sopslut, typ metall mot metall (trumbromsar).
AC behöver fyllas. Är inte helt tom. Mindre viktigt.
Svarar halvdåligt på rapp gas och felkod P0171 fanns att läsa. Kan vara MAF som behöver rengöras. Kan också hända att den svarar bättre på gasen efter att jag satt rätt elektrodavstånd och rengjort luftfiltret (i väntan på byte), har inte testat.
Bakdämparna är som cykelpumpar och den ena hade fastnat. Oljade stången friskt och gungade en del så nu är den iaf inte stum. Mindre viktigt.
Allt verkar funka annars, undantaget torkaren bak. Ingen fjärrnyckel medföljde dock, den hade skrotats så jag har bara en nyckel - men det får väl lov att funka.
Generatorn är rätt ny och avgassystemet likaså, alltid nåt. :?:

Men...så finns ett klurigare fel som jag undrar om man kan eller ska fulfixa: ABS-lampan lyser. Kollade Med Techstream och det var höger fram.
Kollade upp detta och tja, skruven till sensorn vad avdragen så sensorn satt inte ens på plats. Enkel fix tänkte jag. Nähä, då ser jag att kransen som syns i hålet har blivit en byggsats och måste bytas.
En krans kostar fickpengar men hela navet måste då bort och isär och då jag tittade på alla überrostiga saker som då måste bort drog jag en djup suck och la ner jobbet. För kvällen. Eller hur mycket måste man bort med för att kunna byta kransen?

Det här ska bara bli en slit-och-släng bil så ABS är inte viktigt men besiktningen lär gnälla om lampan lyser. Jag har hört om dom som har kopplat ihop det felaktiga framhjulets kablar med det som kommer från andra sidan och på så vis lurat systemet och släckt lampan. Försökte följa kablarna men såg inte riktigt vart dom tog vägen. Vet att man kan koppla på andra sätt för att få den att släckas men detta verkade på nåt sätt enklare.

Min hypotetiska fråga är då: skulle detta funka och var gör man lämpligast denna lilla modifiering? Ähum.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Hm. Inga svar här. Några följdfrågor då:

Var sitter själva ABS-datorn? Det är alltså en E110. Kollade nedanför A-stolpen där säkringarna sitter men såg inget sånt där. Kan den sitta nere i mittkonsollen?
Om man nu får för sig att byta kransen: räcker det med att lossa axelmuttern och fästbultarna till spindelleden och vika ut benet för att komma åt så mycket att den går att trä på eller måste hela rasket loss? Måste den sen värmas på plats?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Svarar på min egen tråd:

ECU'n till ABS:en är inbyggd i själva pumpen (Aisin) och jag har också hittat vilka stift som går till vilket hjul (finns 4 + 30 stift) så nu ska jag testa att parallellkoppla stiften från det felande framhjulet till det andra. Osäker dock vilken som är plus och om båda kablar behövs?

Jag har alltså kunnat få uppgift om att stift 9-10 går till VF och 31-32 till HF men jag vet alltså inte vilken av dessa som är plus och minus så om någon har schema på detta vore det trevligt att få veta detta. Har Googlat och hittat massa pinouts till andra ABS-moduler även till Corolla men ingen som visar exakt just denna.

Fungerar det så får byte av krans bli en senare fråga.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Glenn »

Hmm intressant, jag hittade inte modulen till aisin-systemet på min celica ST202, undrar om det var samma där.

Den "spök-ABS'ade" ju, alltså den aktiverade ABS även fast det inte avr halt vid bromsning i låg hastighet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Lyckades inte lura den. Kapade trådarna från HF och satte dem till ingången för LF. Släckte felkoderna (C0200, C0205). Jodå, ABS-lampan släcktes som den skulle men tändes efter 300m och gav samma felkoder. Skiftade kablarna och då hände samma sak. :(
Hm. Kanske inte går att lura systemet på detta vis ändå?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Glenn »

Du har ju flera tester, när du strömsätter (slår på tändningen) så resistansmäter ju bara boxen typ, och om det är avbrott eller kortslutning (eller fel värde) så tänder den ABS-lampan och sätter felkod, sen inväntar den att bilen kommer upp i nån viss hastighet och kontrollerar att alla signaler är korrekta, om någon inte är det tänder den ABS-lampan och sätter felkod.

Typexempel på det senare är när en ABS-krans är dålig, då tänds den fröst när man kommit upp i hastighet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Javisst, och det är ju detta som är det kända felet.
Har försökt lura ABS-dator på olika sätt men det verkar inte gå.

Så...hur mycket jobb är det att byta kransen? Måste hela drivaxeln lös från bilen? Eller kan man göra det på plats, bara skruva bort yttre navet på nåt enkelt sätt och då komma åt att byta det? Vet inte riktigt hur konstruktionen är gjord på dessa kärror.
Att man måste bort med axelmuttern, bromsok och bromsskivan förstår jag men hur lyder fortsättningen?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte heller hur det är där, på vissa bilar ska ju inte kransen kunna bytas ens, oh på vissa går det inte officiellt men det finns tredjepartslösningar man delar och limmar runt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Kransen säljs löst och kostar beskedliga 70,- så nog tror jag att den går att byta. Men nån härinne borde väl ha gjort det? Inte nödvändigtvis på en Corolla men jag tror att Avensis m fl har samma konstruktion.
Det gäller alltså att få bort själva navet från drivaxeln, då exponeras ringen som sitter där emellan. Att man måste trä igenom den utstickande axeltappen helt från navet är också underförstått men frågan är då hur mycket man behöver lossa på för att kunna vika ut detta tillräckligt, ska man plocka ut en drivaxel helt så är det på vissa bilar möjligt att göra detta utan att helt plocka bort hela fjäderbenet med allt vad det innebär men slipper man är ju det tacksamt.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 467
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00, Corolla 1.6 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 16:e Corolla nu! ABS-krans paj, fullaga?

Inlägg av Nizzehult »

Hittade en bra video:
https://www.youtube.com/watch?v=WrCUou5zHBo
Här räcker det med att plocka bort axelmuttern och dom två stora skruvarna som sitter i fjäderbenet, då ska man kunna blottlägga drivaxeln. Man behöver alltså inte ens bort med bromsoket eller skivan. Man kan nog byta drevet på plats men smidigast är att plocka bort hela axeln och göra det på arbetsbänken men då måste man tömma lådan på olja först.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar