Sida 2 av 2

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Postat: sön 28 jan 2024, 22:33:35
av Nizzehult
Micke2 skrev: sön 28 jan 2024, 14:17:25 Skolexempel när den rycker främst varm, och vid lätt till måttligt gaspådrag är tändningsmissar.
Ofta överslag tändstift/topp i sprucken hals på spole eller tändkabel. Oftast nära osynliga sprickor, ibland synliga som vita små streck, men inte alltid.

Dåliga stift, kablar eller tändspolar. Dom två senare kan man testa att tejplinda och se om det blir förbättring.
Ja, = man har funnit felet. Nej = ta bort tejp och felsök vidare.

Äldre bilar med fördelarlock, rotor,tändmodul osv, är de misstänkta också tillsammans med kabel stift och spole.

Bränsle/luftrelaterade fel inkl dess sensorer ger mer tvekande/orolig gång än direkta misständningar/ryck.
OK. Nu har ju denna bil individuella tändspolar så tändkabel förkommer inte. Nya stift har den också.
Tejplinda? Tror inte ens det skulle rymmas ett varv tejp extra i tändstiftshålet om man provade detta.

Skulle jag behållit bilen skulle jag köpt en spole till och testat mig fram...men nu blev det alltså någon annans problem. :wave:

Re: Corolla 3ZZ-FE med P0420 som kommer och går

Postat: tor 01 feb 2024, 16:46:30
av Micke2
Nizzehult skrev: sön 28 jan 2024, 22:33:35
OK. Nu har ju denna bil individuella tändspolar så tändkabel förkommer inte. Nya stift har den också.
Tejplinda? Tror inte ens det skulle rymmas ett varv tejp extra i tändstiftshålet om man provade detta.
Spolarnas halsar kan drabbas av sprickor likt tändkablar som då ofta består av glasfiberrör i delen ner till stiftet.
Ett varv tejp med halv överlapp brukar duga för att den ska sluta/minska rycka när det felet finns. Inte som långsiktigt fix, utan för felsökning.

Jag har hittils inte sett en tändspole eller kabel det inte är möjligt på, men har självklart inte sett alla modeller som finns.