Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

Var det rätt elektrodavstånd ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: tor 11 jan 2024, 23:18:09 Var det rätt elektrodavstånd ?
Icke. Stiften som satt där var sopslut och hade ett avstånd på 1.6mm! Nya har ca 1.0mm.

En intressant sak efter att ha släckt felkoderna är att det nu också dykt upp en P0304, alltså misfire cyl 4. Kan tändspolen vara paj?
Ska testa att byta plats med en annan får jag se om felet flyttar sig.
Cyl 4 är väl närmast växellådan?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

Men hade de nya rätt avstånd ?

Jag skulle nog ha chansbytt en tändspole om den är såpass billig.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: lör 20 jan 2024, 15:01:03 Men hade de nya rätt avstånd ?

Jag skulle nog ha chansbytt en tändspole om den är såpass billig.
Ja det ska ligga på 1,0-1,1 mm. K16R-U11. Finns väl ingen som har ett gap på 1.6mm? :wtf:
Det är en 3ZZ-FE motor.
https://toyota-club.net/files/techdata/ ... denso_type

Har beställt en tändspole, ska bli intressant att se vad som då händer.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

Nej 1,6 var förstås fel, men det kunde ju vara fel med det nya avständet med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Nizzehult »

Måste säga att jag blev lite besviken. Köpte en Corolla -04 med lite kexiga trösklar längst bak, framför allt på ena sidan. När vi så hade kapat bort den dåliga plåten och skulle skarva in en ny så upptäcker jag att det finns ett stort trekantigt hål in mot mitten som står i direkt förbindelse med utrymmet i trösklarna! Här kan det komma in hur mycket gegga som helst under körning och det är inte så svårt att räkna ut vad som då händer. Trodde först att det skulle sitta nåt där och att den delen också rostat bort men det ser exakt likadant ut på den andra sidan.

Någon förändring/förbättring har man ju gjort gällande rostskyddet för på 80- och 90-talsbilarna var det mer regel än undantag att "hundbenet" och framför allt skärmkanterna: började rosta först. Även trösklarna i viss mån och för all del: nederkanten på dörrarna. Nu verkar man ha fått till skärmkantsrosten men när man ser såna här fadäser blir man mörkrädd, hur svårt skulle det vara att göra detta hålrum helt stängt?
20240121_195329.jpg
20240121_195329.jpg (538.14 KiB) Visad 386 gånger
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 15:e Corolla nu! Har lite frågor om VSC och TRC Off

Inlägg av Glenn »

Tyvärr så är det väl så att rostskyddet blev bättre och bättre, och sen på senare år har det blivit sämre igen.

Finns ett gäng artiklar om detta i motortidningar där man förutser en krastrof när dagens bilar blir äldre :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar