Glykol som försvinner (RAV4 Hybrid 2016)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Rav4Hybrid
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 19 dec 2023, 15:33:41
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2016
PostOrt: Kalmar
Land (Country): Sverige

Glykol som försvinner (RAV4 Hybrid 2016)

Inlägg av Rav4Hybrid »

Hej. Obs varning för långt inlägg. Men uppskattar verkligen om någon tog sig tid att läsa om vårat problem.

Vi har ett underligt problem med vår RAV4 Hybrid.
Bilen är från 2016 och har gått dryga 5,200mil.

För ca 3månader sen så upptäckte jag att den ryker väldigt mycket vit rök från avgasröret. Reagerade inte så mycket på det i början. Men ju kallare det blev dessto mer rykte det.
Första spontana tanke var att det bildats mycket kondens vatten då den stått ute mestadels på uppfarten då jag kör mest vår andra bil till och från jobbet.

Jag körde ut den på motorvägen en bra vända i sport läge för att få motorn att jobba ordentligt, ca 1h, och den vita röken slutade helt efter ca 10min.
Sedan dess har den ALDRIG mer rykt.

1-2v senare så öppnade jag motorhuven för att spontant kolla oljan då det var snart dags för service enligt plan, och då märkte jag att det vänstra kärlet, det till förbränningsmotorn, var långt under MIN strecket. Fick panik och jag fyllde på med rekommenderad glykol, röd, upp till MAX och har sedan dess övervakat nivån. Observera att bilen har aldrig någonsin överhettas eller slagit ut några lampor på panelen.
Men för ca 1,5månad sen så tändes gul motorlampa. Felkoden jag fick fram med min felkodsläsare var P0138 - enligt en mek jag känner väl är det en av lambdasonderna som slagit ut. Inga problem bara byta ut den på nästa service sa han. Släckte koden. Sen har den kommit tillbaka igen efter bara några dagar.
Sedan dess och fram tills idag så har kylarvätskan successivt försvunnit ur kärlet och jag har vid skrivande stund säker fyllt på, i fler omgångar, säkert över 1,5L.

För mig är detta helt obegripligt vart det tagit vägen då det aldrig är någon pöl/fläck under bilen eller i motorutrymmet. Topplockspackning var MINST troligt enligt min mekaniker då han ansåg att denna bilen är alldeles för ny och oljan såg bra ut, ingen mjölkig gegga på varken oljelocket eller oljestickan. Han uppmanade mig att boka service omgående så Toyota verkstad så de fick titta på det innan han börjar rota i det själv.

Servicen är utförd förra veckan av Toyota Center här i min hemstad. Där har vi alltid servat denna bilen så länge vi har ägt den (köpte den 2018)
Förra året gjordes även en stort service enligt planen.

Talade om för de exakt vad vi varit med om och de noterade allt och de hade en testplan hur de skulle gå tillväga.
1) Standard service utförs, när de tömde bilen på oljan, som såg väldigt fin ut sa de. Fyllde på med ny och bytte filter. Inga spår av glykol i den gamla alls.
2) De satte tryck u kylsystemet för att upptäcka eventuella läckage från kylsystemet. INGEN tendens någonstans för läckage.
3) De inspekterade visuellt, noga under bilen för att se om det fanns några spår av tidigare läckage. Inget hittades.

Enligt de har de ALDRIG hört talas om något liknande på dessa modeller. Nyare Prius däremot har de sett att "avgaskylaren" (kylledningen som går fram till katalysatorn och tillbaka har haft en tendens att skapa läckage) och kylarvätska rinner ut i avgassystemet och vit rök bolmar.
Men aldrig en RAV4.
Vi fick råd att en eventuell framtida större felsökning bör göras, där de måste plocka isär delar för att kolla vidare. Men dock visste de inte riktigt själva vart de skulle börja eftersom allt såg bra ut och de tycker att detta är märkligt.

Så min fråga är vad tror ni ?
Är det någon här som vet något, någon som varit med om liknande?

Av någon anledning tror jag att avgaskylaren/EGR ventilen är kass på min bil och på så sätt rinner det ut kylarvätska i avgassystemet och därav reagerar lambdasonden. Är jag på rätt spår eller heelt ute och cyklar.

Kan även säga att avgaserna luktar lite annorlunda än vad de brukar göra, mer som en mix av bensin och någon mild ost. :D . Och ännu en gång - ingen vit rök finns synlig längre sedan den gången.
Bilagor
IMG-20231221-WA0000.jpg
IMG-20231221-WA0000.jpg (126.65 KiB) Visad 529 gånger
IMG-20231221-WA0001.jpg
IMG-20231221-WA0001.jpg (275.88 KiB) Visad 529 gånger