Auris 2010 1,4D stannat

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Auris 2010 1,4D stannat

Inlägg av LeifA »

Sambon startar bilen på morgonen (-10gr) och den går på tomgång med rutorna skrapas. Tar bilen kör iväg ca 3km stadskörning och plötsligt så bara stannar den och hon rullar in till kanten, försöker starta men inget liv, motorn går runt men tänder inte. Bärgare hem och kollar upp den ock det finns en felkod: P1272 -Styrning bränsletrycksregulatorkrets. -Aktuell.
Jag byter bränslefilter för tänker att det är vatten i eller nåt, det hade gått 3500mil. Det är ganska tungt att pumpa fram diesel med pumpen på filtret så jag lossar slangen så kommer fram fullt och sätter tillbaka slangen och testar att starta men inget liv, pumpar igen men det är som det vore stopp. Har kollat magnetventilen på högtryckspumpen och den är ok, tog loss bränsletrycksregulatorn och testade att den klickar med 12v,ok. Det sitter ett filter i änden på denna, som en liten pinne men tycker inte att skulle bli tvärstopp i den så tvärt. Motorn tänder på startgas. Med datorn i bilen så blir det inget tryck på bränslet alls, 0kpa när man kör på starten.
Toyta01
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Auris 2010 1,4D stannat

Inlägg av Toyta01 »

Ta det försiktigt med startgas på en diesel, jag skulle då aldrig använda det.
Risk för rätt allvarliga motorproblem med lite otur,.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris 2010 1,4D stannat

Inlägg av Glenn »

Håller med om det med startgas, går att ha sönder dieslar ordentligt med startgas, det var totalförbjudet när jag en gång i forntiden sysslade lite med marindieslar, vi använde 5-56 som startgas om vi verkligen måste, absolut inte vanlig (som är baserad på eter).

Men, går bränslepumpen alls ?

Det brukar ju iaf i bensinbilar finnas en del villkor som ska uppfyllas för att bränslepumpen ska starta, om något av dessa inte uppfylls så får man inget bränsle.. oklart om detsamam gäller för dieslar då det nog egentligen är där för att förhindra brand och diesel är ju inte lika brandfarligt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Auris 2010 1,4D stannat

Inlägg av Micke2 »

Startgas på diesel så ska man verkligen inte använda glödningen. Då kan det tända vid helt fel tillfälle och ha sönder startmotor mm. Man har hört historeir om knäckta vevaxlar, men jag vet inte jag....

Utan glödning så har jag startat massor av gamla dieslar så. Även med bromsrengöring. Dock måste dom få diesel också i någon mån. Annars stendöd.

Men rekomendernas EJ!
Dom knackar/spikar rejält när dom "går" då. Sannolikt av felaktig tändning då den drar in en dimma och inte exakt insprutning. Bara för gamla överdimensionerade traktormotorer där man inte har något/lite att förlora.

Verkligen inget för moderna grejer.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Auris 2010 1,4D stannat

Inlägg av LeifA »

Felet är hittat och det är dieselpumpen som skurit i själva pumpdreven så axeln gått av som driver dreven. En begagnad pump är beställd och börjar med det. Har blåst rent fuelrail och rör så mycket jag kan men inte sett några metallrester.
Skriv svar