Dåligt ljus

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bjornulrik
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 21 sep 2014, 11:55:21
Bilmodell: toyota avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: bengtsfors
Land (Country): sverige

Dåligt ljus

Inlägg av bjornulrik »

Har dåligt ljus både hel o halv, 2016 yaris 1,3,går det att byta lampor
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Dåligt ljus

Inlägg av riclin »

bjornulrik skrev: lör 25 nov 2023, 23:37:02 Har dåligt ljus både hel o halv, 2016 yaris 1,3,går det att byta lampor
Går väl alltid att sätta i starkare lampor. Men risken är att du bränner reflektorerna, och får ännu sämre ljus. Xenonkonvertera går ju, men det är inte lagligt. Så då måste du byta tillbaka innan varje besiktning. Frågan är om det är värt besväret?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dåligt ljus

Inlägg av Glenn »

Det är iofs även skillnad på lampa och lampa, jag gjorde en rigg i garaget och mättre upp diverse H7 förut med en luxmätare, jag testade en ny, fyra begagnade och två olika LED-lampor, den nya lampan var bäst, men det skilde rejält mellan de begagnade.

Den nya lampan var en bosch jag köpte efter att ha läst nåt tyskt test där den var bland dom bättre både vad det gällde ljus och hållbarhet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Dåligt ljus

Inlägg av riclin »

Det finns ju +50, och +70 lampor också. Där man offrar livslängd för ett starkare ljus. Var mycket tester av halogenlampor till strålkastare förr. Men nu när LED nästan helt har tagit över, så görs inga sådana tester längre. Synd, för många äldre bilar använder halogen fortfarande.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Dåligt ljus

Inlägg av Micke2 »

Köp glödlampor av kvalitet.
Är strålkastarna dimmiga i plastglasen kan en polering hjälpa, även om det oftast är brända reflektorer.

Sitter en massa extraljus så UPPLEVS halvljuset avsevärt sämre pga kontrasten hel/halv. Mänskliga ögat hinner inte med. Nu var både hel och halv dåligt enligt trådskaparen, men jag hör så ofta om detta fenomen
Skriv svar