Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Flipperidoo
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2023, 14:35:46
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: 55555

Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Inlägg av Flipperidoo »

Jag är väldigt oerfaren när det kommer till att meka och fixa saker i bilar men jag tänkte ge mig på att spänna handbromskabeln i min Toyota Corolla. Jag har sett lite YouTube filmer och det verkar inte så svårt men jag lyckas inte få bort plasten. Jag hittade två skruvar i en lucka men sen tar det stopp, det känns som att halva bilen sitter fast i ett plaststycke och jag lyckas inte få bort resten. Jag testade att ta i lite men då knäcktes någon plastbit och nu vågar jag inte fortsätta.
image.jpg
image.jpg (1.43 MiB) Visad 1028 gånger
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Inlägg av Neblade »

Det finns tre olika sorters handbroms, på den ena så sitter det trumbromsar innanför skivbromsarna på bakhjulen (vanligast på Toyotor). I vissa fall finns det en hävarm på bromsoket bak och handbromsen verkar då direkt på skivan istället. På en del mindre och/eller äldre bilar finns enbart trumbroms bak, vanligt på tex Yaris.

Blev faktiskt lite osäker på hur det ser ut på din Corolla, så det är bäst att någon bekräftar hur det är. :?:

Om du har handbroms innanför skivbromsen:
För att justera handbromsen så behöver man börja med att justera ute vid trumbromsen, och det görs genom att hissa upp bilen (använd pallbock, ställ bilen säkert innan du börjar arbeta) och ta bort hjulet. Det finns en liten gummiplugg som tar bort och sen kan man med en platt mejsel justera ut bromsbackarna tills det blir låser hjulet och sen backa ett tills det går fritt igen. Det går att hitta bra bilder på nätet, vill minnas att upp på skruven brukar spänna åt. Detta görs på båda sidor, handbromsspaken ska vara helt i nedsläppt läge i kupén.

Därefter om det inte blivit tillräckligt bra, normalt ska man väl kunna dra 3-7 klick innan det låser, så kan man behöva justera vajern. Normalt sett behöver man bara justera vid spaken när man byter vajer. Man kan även behöva släppa på vajern om någon tidigare ägare varit i kupén och skruvat och man inte får det bra.
Justerar man enbart på vajern så minskar slaget på hävarmen och den bottnar innan bromsen låser hjulen.

Hoppas detta var till någon hjälp.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Flipperidoo
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 20 jul 2023, 14:35:46
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: 55555

Re: Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Inlägg av Flipperidoo »

Ah, då har jag ett större arbete framför mig än vad jag var inställd på. Min uppfattning var att det skulle finnas två muttrar på spaken till handbromsen som man kunde skriva på. Tack för svar!
riqe
Inlägg: 108
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Inlägg av riqe »

ALDRIG justera vid spaken, ALLTID justera vid hjulen.
Enda gången man skall justera vid spaken är grundinställning om man byter vajrarna.
Hellfirekitteh
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 31 jul 2023, 19:36:07
Bilmodell: Corolla TTE Compressor
Årsmodell: 2005
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Hur får jag bort plasten runt handbromsen så jag kan spänna vajern på min Toyota Corolla från 2006?

Inlägg av Hellfirekitteh »

Tja! Reggade mig bara för att svara dig, då jag gjorde samma jobb själv förra veckan, brukar lurka annars. Börja med att justera bromsbackarna i trummorna. Dessa kan sitta mer eller mindre jävligt och vara rostiga osv... Men värt att kika på, det är steg ett för bra handbromsfunktion. De flesta trumbromsrar fungerar likadant och det finns ganska detaljerade youtubeklipp.

När du fått dessa att ta jämnt kan du justera vid handtaget för att kompensera ev. sträckt vajer, det fick jag göra. Skruvarna du tagit ut mittfacket är rätt. Ta bort växelspaksdamasken och plasten som sitter fast i den, där sitter två skruvar till som håller ihop övre och undre mittkonsolen, ta bort dessa. Bänd sedan loss den lilla plastbiten framför själva växelspaken, denna knäcks lätt om du inte tar bort den (fråga mig hur jag vet). Ta loss kontakterna till alla knappar, tändare osv. Lyft upp/bort hela armstödet. Du kan behöva dra upp handbromsen för att det ska gå. Justera så att spaken tar bra kring 3-4 klick, typ? Färdigt!
Skriv svar