Avensis skramlar på ojämn väg men tystnar när man bromsar lätt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
saab_no_more
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 22 jan 2023, 20:55:17
Bilmodell: Avensis kombi T27
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hörby

Avensis skramlar på ojämn väg men tystnar när man bromsar lätt

Inlägg av saab_no_more »

Har en Avensis 2014 som har ett irriterande "skramlande" när man kör på ojämnt underlag, t.ex. grusväg med mycket småsten. Trodde i början när jag nyss köpt bilen att det berodde på vinterdäcken i kombination med att småsten fastnade i däcken och slungades ut i stänkskärmarna eftersom jag upplevt det med en annan bil med just vinterdäck som "plockade upp" småsten.

Men det har fortsatt även med sommmardäcken, och verkar nästan låta mer än tidigare. Har även upptäckt att det tystnar helt när man bromsar in försiktigt. Om man bara trampar ner kopplingen så skramlar det fortfarande, så det verkar ju ha något med antingen själva bromsarna eller hjulupphängningen att göra?

När man kör på slät asfalt är det knäpptyst, och det känns inga konstigheter för övrigt i bilen när man svänger, bromsar, accelererar osv.

Bilen är besiktigad utan anmärkning i januari och inte mycket körd sedan dess.
SvenGunnar
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 28 jun 2023, 10:14:49
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Örebro

Re: Avensis skramlar på ojämn väg men tystnar när man bromsar lätt

Inlägg av SvenGunnar »

I min Avensis kombi skramlar det en del från rullen som lastnätet ligger i. Demontera och lyssna om det inte hjälper
Fick även någon detalj till mina bromsok bytta eftersom det var någon fel på dessa under garantin som kunde framkalla vibrationer/ljud
Micke2
Inlägg: 607
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Avensis skramlar på ojämn väg men tystnar när man bromsar lätt

Inlägg av Micke2 »

Det är inte så att du tagit bort gummiringen som sitter på ena glidpinnen för bromsoket?
Den långa tror jag den sitter på.
(Ena är några mm längre)
Den ska hindra att oket skramlar i guppen.

Skrammel som tystnar med broms kan också vara en styr eller spindelled som.är glapp men sådant brukar Bilprovningen hitta. Även små glapp.
Bmellblom
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 jun 2020, 16:32:18
Bilmodell: Corolla TS Hybrid
Årsmodell: 2020
PostOrt: 53233
Land (Country): Sverige

Re: Avensis skramlar på ojämn väg men tystnar när man bromsar lätt

Inlägg av Bmellblom »

Inte helt ovanligt att de skramlar lite ifrån glidpinnarna. Tryck i en liten klick silikonfett. Samma med belägg som ligger och klapprar i hållarna. Kan hjälpa att böja lite i blecken så att de trycker lite emot beläggen.
Skriv svar