Anliggande bromsar bak - blir inte klok på detta!
Postat: sön 12 dec 2021, 13:09:38
Felet finns visserligen på en Lexus CT200h men det är samma bromsar på vissa Auris, Corolla och de flesta Prius.
Har ägt bilen i 1½ år och när den köptes på en stor bilfirma i Järfälla så hade man nyligen "åtgärdat bakbromsarna". Vad det innebar i praktiken vet jag dock inte men dom verkade ju funka och har gått igenom två besiktningar u.a.
Men så för några veckor sen märkte jag att det luktade bränt när jag kört in bilen i garaget. Kollade hjulen och visst, vänster bak var rätt varm så här fanns det ett typiskt fall av anliggande bromsar. Hade även märkt en liten högre bränsleförbrukning på sistone.
Bakbromsarnas konstruktion är rätt konventionell och okomplicerad så det gick rätt snabbt att plocka bort oket och konstatera att en av glidpinnarna mer eller mindre hade fastnat.
Suck, det här smorde dom nog aldrig upp när klossarna byttes tänkte jag så jag plockade bort den kärvande pinnen, rengjorde den ordentligt och fettade in allt med silikonfett. Kollade även gummibälgen och den var hel. Väl på plats rörde dom sig fint båda glidpinnar så jag tänkte att jag hade hittat felet.
När jag ändå hade oket löst så tog jag även lite silikonspray och sprayade runt kolven och tog även och vred den ett halv varv fram och tillbaka. Jodå, den såg ut att funka och hade inte fastnat på nåt vis, rörde sig problemfritt. Plockade även ut själva beläggen och slipade av den yta där dom ska glida i oket och pillade också på lite kopparpasta där. Eftersom jag var ensam så ville jag inte trycka ut kolven en bit och trycka tillbaka den och allt såg ju fint ut och verkade funka så det kändes lite onödigt för den kan vara svår att få tillbaka ibland. Synade även alla tätningar där och dom var fina. Handbromsen funkade också som den skulle.
Satte ihop allt och testade. Ingen anliggning.
Ut och provköra. Bromsa. Körde hem igen.
Luktar fortfarande bränt och fälgen var varm. alltså har jag fortfarande anliggning! Wtf? Vad gör jag nu?
En intressant sak som jag påminner mig: en bekant hade en Prius som tjänstebil för kanske 10 år sen och råkade ut för ett liknande problem. Lösningen Toyota hade var att svarva av bromsskivorna på plats!
Har ägt bilen i 1½ år och när den köptes på en stor bilfirma i Järfälla så hade man nyligen "åtgärdat bakbromsarna". Vad det innebar i praktiken vet jag dock inte men dom verkade ju funka och har gått igenom två besiktningar u.a.
Men så för några veckor sen märkte jag att det luktade bränt när jag kört in bilen i garaget. Kollade hjulen och visst, vänster bak var rätt varm så här fanns det ett typiskt fall av anliggande bromsar. Hade även märkt en liten högre bränsleförbrukning på sistone.
Bakbromsarnas konstruktion är rätt konventionell och okomplicerad så det gick rätt snabbt att plocka bort oket och konstatera att en av glidpinnarna mer eller mindre hade fastnat.
Suck, det här smorde dom nog aldrig upp när klossarna byttes tänkte jag så jag plockade bort den kärvande pinnen, rengjorde den ordentligt och fettade in allt med silikonfett. Kollade även gummibälgen och den var hel. Väl på plats rörde dom sig fint båda glidpinnar så jag tänkte att jag hade hittat felet.
När jag ändå hade oket löst så tog jag även lite silikonspray och sprayade runt kolven och tog även och vred den ett halv varv fram och tillbaka. Jodå, den såg ut att funka och hade inte fastnat på nåt vis, rörde sig problemfritt. Plockade även ut själva beläggen och slipade av den yta där dom ska glida i oket och pillade också på lite kopparpasta där. Eftersom jag var ensam så ville jag inte trycka ut kolven en bit och trycka tillbaka den och allt såg ju fint ut och verkade funka så det kändes lite onödigt för den kan vara svår att få tillbaka ibland. Synade även alla tätningar där och dom var fina. Handbromsen funkade också som den skulle.
Satte ihop allt och testade. Ingen anliggning.
Ut och provköra. Bromsa. Körde hem igen.
Luktar fortfarande bränt och fälgen var varm. alltså har jag fortfarande anliggning! Wtf? Vad gör jag nu?
En intressant sak som jag påminner mig: en bekant hade en Prius som tjänstebil för kanske 10 år sen och råkade ut för ett liknande problem. Lösningen Toyota hade var att svarva av bromsskivorna på plats!