vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Cyrix »

Jag tror nog nästan på att toppackningen har gett upp. Plana toppen, stoppa dit en stålpackning från ST205 och dra fast med ARP bultar och den kommer att hålla tätt för bra med pulver sen.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

Ja hade man bara varit helt säker på att det är toppackningen så hade ja bytt den på direkten, men man blir osäker när motorn ska vara renoverad på SMR japan då dom borde bytt den tycker man (men har tyvärr inga papper på det), och att både test med vätska och CO-mätaren inte visar minsta antydan till avgaser i kylvattnet.

Men visst snart har det ju gått så långt att man måste börja göra större ingrepp (som toppackningen).
Vore ju så jävla trist om det skulle vara samma problem efteråt och att man upptäcker att de bara varit en skitsak hela tiden.
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

Så nu är motorn ut igen, och det va toppackningen som va kass. Så nu ska det bytas packning..
Är st205ans packning precis lika som mr2ans bortsett från att 205ans är i stål?
Om jag köper st205ans drar jag den med samma moment som mr2 original?
ARP bultar blir det nog tyvärr inte, men toppbultarna kommer givetvis mätas upp för att se så dom inte är sträckta.
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Skynerd »

Hmm, det här känns bekant. Precis samma symptom hade den förre forumslegenden "Rosholm" med sin mr2:a. Om jag minns rätt.
Dock så utgick lösning tyvärr, mig veterligen! :(
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

jasså ok.. är ju så tråkigt med sådana här fel.
Men nu ska nog felet vara hittat. Dom som har renoverat motorn innan har inte dragit toppen med rätt moment heller.. de flesta bultarna satt bra, 2-3 stycken satt inget vidare alls. kan vara en orsak.

Men är det någon som vet mer om toppackningarna som i mitt förra inlägg?
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Användarens profilbild
Skynerd
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 07 maj 2009, 21:55:57
PostOrt: BORÅS
Land (Country): SVERIGE

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Skynerd »

henkan skrev:jasså ok.. är ju så tråkigt med sådana här fel.
Men nu ska nog felet vara hittat. Dom som har renoverat motorn innan har inte dragit toppen med rätt moment heller.. de flesta bultarna satt bra, 2-3 stycken satt inget vidare alls. kan vara en orsak.

Men är det någon som vet mer om toppackningarna som i mitt förra inlägg?
Jag är ingen expert på det här med ST205 vs MR2. Men rent generellt är stålpackning bättre. Finns många eftermarknadspackningar som tål riiiiktigt många häst till mr2 som just då är i stål. Gör det här efter alla konstens regler och kör arp. Fan så slipper du tänka på det så mycket mer. Hmm, iofs, är nog bra att efterdra.

Mvh Gammal MR2-mekar-praktikant. :)
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

Någon som kommer ihåg eller har artieklnummer på st205an uppskrivet? :?
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Toyspeed »

henkan skrev:Någon som kommer ihåg eller har artieklnummer på st205an uppskrivet? :?
Men va fan Henkan?! Jobbade inte du på Toyota?? =)

Hur går de förövrigt då? Själv står jag också med lite bristande intresse, Se till att få ihop din kärra nu så du kan njuta lite av sommaren!
henkan
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 21:35:51
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Växjö
Land (Country): sweden
Ort: Växjö

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av henkan »

hehe jo de gör jag :oops: , men ville försäkra mig om att det va stålpackningen, fanns mycke årsmodell till och från osv, sen va st205 packningen billigare änn sw20.. går nämligen inte skicka tebax den heller om de är fel.. men ja tog hem en så vi får hoppas det är den, så ja får ihop sjabraket i helgen!.. vore så jävla gött att få köra den nu istället för en bmw 316 :D

Ja ne annars går det väll bra, har bara haft problem med avgasvärdena med men dom är lösta nu, sen har de ju vatt denna jevla kylarhistoria. kan ju plocka motorn i och ut i sömnen nu i alla fall ;) .
vill mest bara få ihop den nu, så ja kan köra i emmaboda den 31 juli.. ska du dit?
Henric Rudin, Växjö
Toyota MR2 Turbo -92
Celica GTi -89 (Racingbil långlopp)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: vattentemp går upp och ner. Mr2 Turbo.

Inlägg av Toyspeed »

jag är inte anmäld ännu iallafall.
Men tanken har helt klart slagit mig, Hade varit väldigt kul att testa lite och se vad man kan få till.
Är dock ganska övertygad om att min bil inte utan en rejäl genomgång i inställning av bromsar och chassi skulle prestera skittide på SS

Men kul vore det!
Skriv svar