Ett tag sen jag frågade dumma saker på forumet
Satt och funderade på hur man på nåt "lätt" viss kan hålla konstant turbotryck på bilen när man kör dragracing, och sen normalt när man kör vanligt.
Tänkte då att går det inte då (om man leker med en hypotetisk tanke) att om man mekaniskt stänger wastegate och BOVn under dragracingstunden så tänker jag att då förlorar man inte så mycket tryck i systemet mellan växlarna.
Hade detta fungerat eller är jag helt ute och cyklar på hal is.
Hade varit kul att testa och se vad som händer
Går det att göra antilagsystem med BOV oc wastegate
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Går det att göra antilagsystem med BOV oc wastegate
Fast utan Dump/BOV så får du ju problem med att luften studsar mellan turbo och spjäll när spjället stänger, förutom att det sliter på turbon gör det ju att turbinen tappar fart, så jag tror det skulle få motsatt effekt.
Wastegaten är ju normalt alltid stängd och öppnas bara för att kunna reglera trycket när det blir för högt, stänger du av den regleringen skjuter du ju lätt motorn, dragrace eller inte.
Wastegaten är ju normalt alltid stängd och öppnas bara för att kunna reglera trycket när det blir för högt, stänger du av den regleringen skjuter du ju lätt motorn, dragrace eller inte.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 554
- Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
- Bilmodell: MR2
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: hanaskog
- Land (Country): Sverige
- Ort: hanaskog
Re: Går det att göra antilagsystem med BOV oc wastegate
Ja det förstår jag att det inte är överlag bra för turbon.Glenn skrev: ↑tor 15 apr 2021, 22:59:23 Fast utan Dump/BOV så får du ju problem med att luften studsar mellan turbo och spjäll när spjället stänger, förutom att det sliter på turbon gör det ju att turbinen tappar fart, så jag tror det skulle få motsatt effekt.
Wastegaten är ju normalt alltid stängd och öppnas bara för att kunna reglera trycket när det blir för högt, stänger du av den regleringen skjuter du ju lätt motorn, dragrace eller inte.
Men om man leker med tanken att man växlar ändå hyfsat snabbt. och skickar då in trycket i motorn.
Och att "stängningen" av BOVn startar när man får grönt ljus och öppnar igen när man släpper gasen/trycker på bromsen vid målgång. Borde gå med någon enkel knapp.
Som sagt jag leker bara med tanken Jag vet inte ens om det fungerar att göra som jag tänker.
Tänker mig att det kan bli en fattigmans antilag vid dragracing