Sida 1 av 1

Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: lör 07 mar 2009, 20:01:15
av tommykn
Hej, förundrades över att originalintaget till luftfilterburken är rejält "strypt", ca 44 mm i innerdiameter i bortre änden och ca 64 mm där den ansluter till filterbehållaren. Först umgicks jag med tanken att montera ett s.k. ram air intake eller cold air intake med fullflödesfilter, men sedan hittade jag en länk på MR2 Roadster Owners Clubs hemsida, där man helt enkelt ersatte denna originalbit i plast med en bit flexibelt aluminiumrör.

Sagt och gjort, köpte en bit flexibelt ventilationsrör i aluminium med 80 mm diameter hos en ventilationsfirma för en femtiolapp samt två rostfria slangklämmor 70-90 mm på Biltema för 30 spänn. En kvarts jobb och luftburken kan teoretiskt få 2,5 ggr så mkt luft som tidigare. För att slå på stort, beställde jag ett fullflödesfilter från England, ett Blitz LM Power Panel Air Filter för 45 GBP inklusive frakt och försäkring. Notera att detta är ett torrt filter, så man inte drabbas av ev. bekymmer med överflödig olja från filtret på luftsensorn i filterboxen.

Någon som har försökt sig på något liknande - erfarenheter? / TK, Toyota MR2 -00

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: sön 08 mar 2009, 12:32:23
av fredrik mkIII
ja kedjan är inte starkare än den svagaste länken eller vad säger man? ett ram air är dock väldans snyggt!

mvh fredrik

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: sön 08 mar 2009, 13:23:12
av Larco
Kanske finns en anledning till hur dem har gjort :think:
Tänk på att du har en tratt i änden, det minskar turbulensen ordentligt och ökar flödet. Största delen av luften som sugs in i röret kommer ifrån sidorna nämligen.

De kanske har minskat diametern en aning för att få upp lufthastigheten (även om jag inte tror på det själv :P ), vem vet.

Hursom helst skulle jag nog råda dig till att sätta en tratt inne i luftburken och skaffa ett riktigt rör där istället för den där slangen. Lär bli mycket bättre även om det blir några mm mindre diameter tror jag.

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: sön 08 mar 2009, 14:45:36
av tommykn
Larco skrev:Kanske finns en anledning till hur de har gjort :think:
Ja, det är ju så man funderar, "de har väl ändå tänkt till?". Men nu vet vi att det inte alltid är så, även om det är japaner. ;)

Själv funderade jag så här - eftersom det handlar om tillflödet till luftburken, bör det rimligtvis vara så stort och bra som möjligt. Eventuell turbulens och tryckskillnader borde till största delen jämnas ut/fördelas när luftströmmen passerar genom luftfiltret och luftburken på sin väg mot insuget. Den mängd luft som i praktiken kan passera, jämfört med det smalaste partiet på originalbiten, är 2,5-3 ggr större. Men det är klart - bara att för det går i teorin, så är det inte säkert att det gör det. :?

Att det finns dubbelpipiga insugslösningar, där man menar att man med hjälp av parallella luftströmmar får bättre fart på luften, har jag sett, men då talar vi om insugssidan, efter luftfiltret. Visst ÄR många eftermarknadsinsug med konade filter hur snygga som helst, men innan jag blir helt mjuk i hjärnan och slantar upp 2-3.000 kr för ett sådant, så ska det bli spännande att se om MR2:an andas lite bättre med denna "vedbodslösning" - i april ska den ut och andas vårluft!

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: sön 08 mar 2009, 20:24:21
av Larco
Jaha det är själva snorkeln (kalluftsintaget) till luftboxen jag trodde att det var det röret som går mellan luftbox och motor.

Då är det nog inte lika blodigt. En tratt i änden är nog att föredra oavsätt diameter för ännu ännu större flöde. Kolla efter basrelexportar till på subbasar för schysst tratt/horn ;)

De har säkert gjort sådär för att minska insugsljudet.

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: mån 09 mar 2009, 18:57:30
av tommykn
Larco skrev:De har säkert gjort sådär för att minska insugsljudet.
Ja, det avgör ju saken definitivt. Bortbortbort! :lol:

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: tor 04 jun 2009, 19:30:13
av Larco
Drar upp en gammal tråd nu men jag hittade denna nu när jag satt o kikade lite på fensports hemsida. ;)
Bild

Re: Modifiering av insug till luftburk på MR2 W3 -00

Postat: tor 13 aug 2009, 20:31:33
av tommykn
Larco skrev:Drar upp en gammal tråd nu men jag hittade denna nu när jag satt o kikade lite på fensports hemsida. ;)
Bild
Jodå, jag har också sett denna i våras. Den kostar "bara" £ 289, i runda slängar 3.500 spänn. Jag klarade mig visst under en hundring? ;)

Men visst är TRD:s insug i aluminium snyggt...hade förstås varit kul att se om det blir någon skillnad i effekt. Nu är det iaf så fritt det kan bli fram till luftburken. De har visst Blitz torra filter som passar direkt i originalboxen också för £ 29, klart överkomligt.