Dåliga värden/motorlampa
Postat: mån 17 feb 2020, 21:03:04
Köpte en Urban Cruiser årsm 2010 ca 8000mil bensinare i mitten av okt 2019, efter ca 50 mil börjar motorlampan lysa plus följdlamporna. Mailar firman som vill ha felkoden så ska dom hjälpa mig eftersom garantin gällde. Lämnar in hos lokalbilfirma som läser ut att koden gäller sensor 2, han rengör o mäter upp sensorn som är ok, kvitterar larmet.
Kör ca 2 mil o motorlampan återkommer. Ringer firman som skickar en beg original lamdasond som en annan verkstad monterar o kvitterar. Nu är vi framme dan innan julafton o jag besiktar bilen och åker på ombesiktning pga hög Co, på hemvägen börjar motorlampan lysa. Lämnar in bilen på verkstad 1 för åtgärd i mitten på jan, samma felkod ” high current sensor 2”, dom kvitterar men hittar inget fel, säger bara att det skulle kunna vara katten.
Tvungen att besikta om för att få en månad till, trots att inget blivit åtgärdat. Kvitterar innan med minuspolen, nu är både CO och HC för höga och lamdavärdet lågt. Beställer en felkodsläsare på nätet o ringer bilfirman, dom byter katten till en beg original från en bil som gått 2000mil, på hemvägen börjar motorlampan lysa igen. Samma gamla felkod igen, nu rasar turbon på den andra bilen (Bmw x3) o både sambon o jag pendlar ca 3 mil enkel resa varje dag till våra jobb. Kvitterar med jämna mellanrum lampan och beställer en bosch lamdasond på nätet, byter den o luftfiltret o kvitterar, lampan kommer tillbaka. Rengör luftmassemätaren o kvitterar, hjälper inte, byter tändstiften Denso mot NGK kvitterar, va fan ingen lampa som lyser trots att vi kört ca 20 mil sedan stiftbytet. Summa sumarum, felkoder är bra ibland men varför i helvete bytte jag inte stiften direkt, ska besikta om 5 dagar så än är jag inte i mål men jag segrade över motorlampan åtminstonde.
Kör ca 2 mil o motorlampan återkommer. Ringer firman som skickar en beg original lamdasond som en annan verkstad monterar o kvitterar. Nu är vi framme dan innan julafton o jag besiktar bilen och åker på ombesiktning pga hög Co, på hemvägen börjar motorlampan lysa. Lämnar in bilen på verkstad 1 för åtgärd i mitten på jan, samma felkod ” high current sensor 2”, dom kvitterar men hittar inget fel, säger bara att det skulle kunna vara katten.
Tvungen att besikta om för att få en månad till, trots att inget blivit åtgärdat. Kvitterar innan med minuspolen, nu är både CO och HC för höga och lamdavärdet lågt. Beställer en felkodsläsare på nätet o ringer bilfirman, dom byter katten till en beg original från en bil som gått 2000mil, på hemvägen börjar motorlampan lysa igen. Samma gamla felkod igen, nu rasar turbon på den andra bilen (Bmw x3) o både sambon o jag pendlar ca 3 mil enkel resa varje dag till våra jobb. Kvitterar med jämna mellanrum lampan och beställer en bosch lamdasond på nätet, byter den o luftfiltret o kvitterar, lampan kommer tillbaka. Rengör luftmassemätaren o kvitterar, hjälper inte, byter tändstiften Denso mot NGK kvitterar, va fan ingen lampa som lyser trots att vi kört ca 20 mil sedan stiftbytet. Summa sumarum, felkoder är bra ibland men varför i helvete bytte jag inte stiften direkt, ska besikta om 5 dagar så än är jag inte i mål men jag segrade över motorlampan åtminstonde.