corolla ae82

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

corolla ae82

Inlägg av mr black »

tjiosan allihopa, har precis blivit ägare till min första toyota. Har varit en vanlig bilsvensson innan med genomgående volvosar. men har tröttnat på bensinförbrukning och tunga bilar. =)

iallafall har jag införskaffat mig en corolla år 87. den har gått 20k mil och haft 2 ägare innan mig, varav den sista hade den bara ett halvår som vinterbil (sa han iallafall) =)

min fråga är som lyder. jag kan ingenting om toyota, har bara hört att just denna ska vara hyffsat bensinsnål och pålitlig? kamrem,olja/filter,tändkablar,startmotor,bromsar runt om byttes förra hösten(fanns papper på det) och tro det eller ej, men exakt alla besiktningspapper fanns med också, inte haft en anmärkning dom senaste 6 åren.

jag gav 5500kr för den. är det värt pengarna? är det en vettig/pålitlig bil?

enda som jag sett än sålänge är att den röda lampan lyser på economy och att tomgången svajar lite. men hörde med en kompis och han trodde det skulle räcka o byta ut alla vacum slangar?

som sagt kan inget om dessa bilar men vill gärna veta lite om synpunkter så kanske detta blir ett rpojekt att jobba på :P

ha d gott

mr black
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av mr black »

hmf verkar inte vara någon alls här inne som kan yttra sig tydligen :roll:

jaja så är det får väl höra med någon annan då...
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: corolla ae82

Inlägg av Larco »

Corolla AE82 var den första bilen jag "hade" :)
Förutom rost och en rutten kylare hade vi inga problem med denna trots att den inte servades i familjens ägo under de 7 år vi hade den :lol: Eller jo den lämnades in för byta av bromsar en gång tror jag. Gick alltid som en klocka! Nästan löjligt!

Ang economylampan och svajig tomgång kanske det kan finnas ett litet vakuum läckage. Eller så är givaren trasig och tomgången är normal iom att det är en gammal förgasarmotor? :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av mr black »

hmm ja det var det första jag misstänkte också, gick därför igenom alla slangarna i helgen, för att hitta att dom antagligen blivit bytta innan, var inte en enda som var sprucken.

däremot hittade jag att packningen mellan luftburken och förknasaren var helt körd.
så jag satte dit en ny,
(visserligen hemmagjord för dom skulle ha 400kr för en sån på toyota) men denna var kraftigare och ska hålla tätt, svajningen blev bättre, han rycker inte lika mycket nu. men lampan lyser fortf..
hur funkar ekonomimätarna på dessa? tänkte om det finns mer som kan ha med det att göra? eller nån givare som helt enkelt gett upp så han lyser rött hela tiden?
tacksam för svar
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av Pugho »

Ekonometern är en vakuumgivare som sitter nånstans vid det högra stötdämpartornet om jag inte missminner mig.
Helt ok pris om bilen är frisk. :)
____________________________
Mikael Cedergren
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av mr black »

okej, tack för tipset ska gensat kollas upp..

jo änsålänge verkar den vara rätt vettig :D
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av mr black »

Tjio igen, jag kom på en sak, nu har ju inte jag kört den vanliga "köpa ny bil servicen" med stift o grejer.(tänkte göra det till helgen)
mäen med den hr ekonomivisaren, som lyser rött hela tiden, nu fick jag ju veta vad jag ska leta efter för att kanske kunna åtgärda felet, men hur funkar det? är det att den bara låst sig, eller kan det vara något som är fel på bilen så han drar xtra bensin? har inte hunnit mäta upp ordentligt vad han drar, men efter en snabb räkning efter mätaren och vad jag trippat så ser det nästan ut som han ligger på ca litern milen? kan det verkligen stämma? antagligen är väl min provisoriska uträkning fel, men jag tänkte på om det kan finnas något på den som gör att han drar lite extra bensin? om tjuvluften har någon betydelse m.m? har beställt ny packning som kommer på onsdag föresten.
mvh mr black
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: corolla ae82

Inlägg av Dale »

Bränsleförbrukningen skall inte litas på genom att räkna tripp och mätare. Vissa mätare visar rätt tokigt. Bästa sättet är att tanka fullt, skriva av mätaren, kör upp halva eller mer av bränslet och tanka fullt igen och se då hur mycket som gick i å hur långt du kört.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mr black
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 22 aug 2009, 23:08:17
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 87
PostOrt: mörrum
Land (Country): sverige

Re: corolla ae82

Inlägg av mr black »

hej igen, är det någon som kan förklara lite närmare hur den däringa ekonomätaren ska se ut? har tittat runt lite hastigt, men kan inte hitta något som verkar intressant, är som sagt nybörjare på toyota :? skulle den ha någon koppling med vacum? typ en så liten plast som sitter på lite andra slangar? med någo tätbricka inuti eller hur ska den se ut?
mvh mr black
Skriv svar