Kommer att behöva lite mer bränsle inom kort. Frågan är vad ska man välja för eftermarknadsspridare? Vad är bra? Bosch?
Var köper man?
Motorn har just nu svarta toppmatade 440cc från st165/ma70.
Överväger antingen 850cc på originalplatsen alternativt bygga en andra spridarrad.
Vill ha bra atomisering (blandning) och bästa kontroll.
Val av spridare
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Val av spridare
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: Val av spridare
Nya Bosch EV14 är väldigt bra och finns i många storlekar, ska vara jättebra på tomgång och allmän körbarhet.
http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=783
Jag har precis inskaffat 1200cc modellen
Jag kommer nog ha bland annat 888cc/900cc spridare till salu inom kort om du vill ha spridare till lågt pris. https://www.raidopower.se/product/sieme ... 11405-3105
http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=783
Jag har precis inskaffat 1200cc modellen
Jag kommer nog ha bland annat 888cc/900cc spridare till salu inom kort om du vill ha spridare till lågt pris. https://www.raidopower.se/product/sieme ... 11405-3105
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Val av spridare
Ang. Ev14 är det vad jag har hört också. Är mest de som jag e nyfiken på. Passar de rakt i?MartZink skrev: ↑tis 20 feb 2018, 17:53:52 Nya Bosch EV14 är väldigt bra och finns i många storlekar, ska vara jättebra på tomgång och allmän körbarhet.
http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=783
Jag har precis inskaffat 1200cc modellen
Jag kommer nog ha bland annat 888cc/900cc spridare till salu inom kort om du vill ha spridare till lågt pris. https://www.raidopower.se/product/sieme ... 11405-3105
Jag har ju 3sge topp med toppmatade spridare från början.
Kan ev. vara väldigt intressant om priset är bra.
Hur funkar de på tomgång o så?
Vet att det finns massa andra alternativ också. Känns som en djungel.
Här hittade jag, vettiga?
http://fuelinjectorclinic.com/supra-7m-gte/IS146-0850
Sen gammalt vet jag att RC Engineering haft också..
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: Val av spridare
EV14 ska passa rakt i om insug och fuelrail har standard Bosch mått, bäst att dubbelkolla måtten på o-ringar och kontakter och längdLarco skrev: ↑tis 20 feb 2018, 19:14:52Ang. Ev14 är det vad jag har hört också. Är mest de som jag e nyfiken på. Passar de rakt i?MartZink skrev: ↑tis 20 feb 2018, 17:53:52 Nya Bosch EV14 är väldigt bra och finns i många storlekar, ska vara jättebra på tomgång och allmän körbarhet.
http://www.bjprace.se/index.php?route=p ... uct_id=783
Jag har precis inskaffat 1200cc modellen
Jag kommer nog ha bland annat 888cc/900cc spridare till salu inom kort om du vill ha spridare till lågt pris. https://www.raidopower.se/product/sieme ... 11405-3105
Jag har ju 3sge topp med toppmatade spridare från början.
Kan ev. vara väldigt intressant om priset är bra.
Hur funkar de på tomgång o så?
Vet att det finns massa andra alternativ också. Känns som en djungel.
Här hittade jag, vettiga?
http://fuelinjectorclinic.com/supra-7m-gte/IS146-0850
Sen gammalt vet jag att RC Engineering haft också..
Jag vet inte hur de går på tomgång än, har bara startat bilen lite snabbt och inte ställt in tomgångsinställningarna.
Om du ska ha helt nya så tror jag EV14 är ett bra val så länge det funkar med datorboxen.
Kör du på original datorbox?
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Val av spridare
En sak att tänka på är att kineserna kopierar spridare, bland annat siemens deka är väl utsatta för det, men även bosch.
Därför bör man ju välja noga var man köper spridarna och inte hoppa på första bästa asiatiska ebaysäljare typ.
Därför bör man ju välja noga var man köper spridarna och inte hoppa på första bästa asiatiska ebaysäljare typ.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Val av spridare
Låter som att EV14 är något för mig då.MartZink skrev: ↑tis 20 feb 2018, 21:03:57
EV14 ska passa rakt i om insug och fuelrail har standard Bosch mått, bäst att dubbelkolla måtten på o-ringar och kontakter och längd
Jag vet inte hur de går på tomgång än, har bara startat bilen lite snabbt och inte ställt in tomgångsinställningarna.
Om du ska ha helt nya så tror jag EV14 är ett bra val så länge det funkar med datorboxen.
Kör du på original datorbox?
Men de är ju 12ohm. Är det inte att föredra lågohmiga spridare?
Jag har Megasquirt, det går ju inte att köra andra spridare med originalboxen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- MartZink
- Pay User
- Inlägg: 168
- Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
- Bilmodell: MR2 NA-Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Norrtälje
- Land (Country): Sverige
Re: Val av spridare
Ja precis, finns många bra svenska sidor
Jag vet inte om det finns likvärdiga lågohm som är bättre än dessa EV14, verkar som att många tycker de är jättebra ändå.Larco skrev: ↑tis 20 feb 2018, 22:53:39Låter som att EV14 är något för mig då.MartZink skrev: ↑tis 20 feb 2018, 21:03:57
EV14 ska passa rakt i om insug och fuelrail har standard Bosch mått, bäst att dubbelkolla måtten på o-ringar och kontakter och längd
Jag vet inte hur de går på tomgång än, har bara startat bilen lite snabbt och inte ställt in tomgångsinställningarna.
Om du ska ha helt nya så tror jag EV14 är ett bra val så länge det funkar med datorboxen.
Kör du på original datorbox?
Men de är ju 12ohm. Är det inte att föredra lågohmiga spridare?
Jag har Megasquirt, det går ju inte att köra andra spridare med originalboxen.
kanske finns några specialers som är ännu bättre men EV14 känns som ett säkert kort
Det brukar inte vara alla datorboxar som tål lågohmiga spridare.
t.ex. standard mr2 3sgte har lågohmiga spridare men de går igenom ett motstånd till högohm innan datorboxen
Har du originalmotstånd så får du koppla förbi det om du sätter dit högohmiga.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Val av spridare
Jo, jag har ju också förkopplingsmotstånd original på st165an.
Fördelen med lågohmiga spridare är ju de snabbare öppningstiderna när man kör peak&hold. Ska väl ge bättre precision, ffa vid liten pulsbred som jag har förstått det.
Fördelen med lågohmiga spridare är ju de snabbare öppningstiderna när man kör peak&hold. Ska väl ge bättre precision, ffa vid liten pulsbred som jag har förstått det.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd