Nybliven avensis ägare!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Nybliven avensis ägare!

Inlägg av Suprafan »

Jag hade 2,4 kg i mina 13 tummare märkte jag ;) Där kan vi snacka obekvämt. Själv har jag aldrig tyckt att 17 tummare är obekvämt på en osänkt bil, bara o satsa, alufälgar gör så att det ser ut som en helt annan bil.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nybliven avensis ägare!

Inlägg av Dale »

Suprafan skrev:Jag hade 2,4 kg i mina 13 tummare märkte jag ;) Där kan vi snacka obekvämt. Själv har jag aldrig tyckt att 17 tummare är obekvämt på en osänkt bil, bara o satsa, alufälgar gör så att det ser ut som en helt annan bil.
Pratar man lite generellt så kan 17 tummare på en bil med små orginalhjul nog bli obekvämt. Spelar nog större roll på däckets profilhöjd och lufttryck. Att gå upp en tum i fälgstorlek märks men inte så mycket. Sänker man bilen genom att skaffa kortare fjädrar (vilket även brukar vara hårdare) så bidrar även det en stötigare gång. Sen har vi ju de där med den ofjädrade vikten. Tunga billiga/pirat fälgar och liknande däck blir "skramligare" och går hårdare än lätta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: Nybliven avensis ägare!

Inlägg av Speedo »

malm, jag har gått i precis samma tankar som du. Hade du modellen som kom -2000? Nya kom väl just i slutet av -2003, eller? Jag fick också bara med plåtfälgare när jag köpte min (195 65R15 är standard på den), och skulle gärna piffat till sommarhjulen lite. Hittade beggade 17" Toyota fälgar som jag tänkt köpa, men jag tror nästan jag sluter bort det och köper ny navkapslar istället. Blir ju bekvämare, och däcken är mycket billigare. Sen vet jag inte om 17" ser så himla bra ut om man inte sänker, och det blir det inte...
Skriv svar