Sida 1 av 2

St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tis 13 jun 2017, 13:32:54
av Larco
Jag har problem med att tomgångsmotorn inte vill fungera på min ST165 och motstånden brinner i databoxen.
Ventilen är rengjord och fullt fungerande.
Spolarna i ventilen som öppnar o stänger den är ohmmätta o ligger inom toleranserna.
Ventilen funkar om man kopplar 12v rakt till den.
Om jag mäter på kablaget när det är urkopplat både ifrån ventilen och ifrån databoxen så får jah 8 ohm på både RSO och RSC mot jord stiftet. Är inte det lite konstigt?

1 ohms Motstånden som reglerar strömmen i databoxen till ventilen brinner omg när jag kopplar in den.

Jag kliar mig i huvudet. Något snille som har nån idé? 😊

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tis 13 jun 2017, 17:07:35
av Menoxz
Tänker att jag kollar om du har sett denna tråd och om den kanske kan hjälpa eller om du redan har sett den

http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic.php?t=48732

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tis 13 jun 2017, 21:04:56
av Larco
Tack för tipset. Vet inte om jag sett just den men har sett liknande. Jag har provat att byta motstånden och löda dit nya först 1ohm 1w enligt vad jag läste på just alltrac.net men de brann omg. Så jag kikade runt ytterligare och fick för mig att det står 2w på motstånden efter att ha kikat på bilder. Mina gamla motstånd hade inga markeringar kvar. De nya 2w motstånden brann också direkt. Trots genomgången tomgångsmotor.

Hoppas på att någon vill öppna sin databox o kika åt mig vad det ska vara för motstånd?

Annars undrar jag vad det annars kan vara för fel.

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: ons 14 jun 2017, 08:19:48
av Menoxz
"An air leak will also lead to this burnt resistor.

In my case it was the hose at the turbo inlet, cracked on the bottom where you can´t easily see it. Two shops told me it was a bad ISC valve, but I didn´t want to pay them to fix it. I just put a restrictor in the hose to the ISC valve to get the idle under control. I didn´t find the burnt resistor until years later when I was poking around inside the ECU."

Detta var problemet för dessa stackare.

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tor 15 jun 2017, 03:33:42
av Larco
Jo jag såg de. Jag ska smida ihop en trycktestare till insugssidan på motorn.
Men tänker jag rätt gällande kablaget? Är det kortis i det? Tycker själv inte att det känns rimligt.

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tor 15 jun 2017, 08:47:31
av Glenn
Larco skrev: tis 13 jun 2017, 13:32:54 Om jag mäter på kablaget när det är urkopplat både ifrån ventilen och ifrån databoxen så får jah 8 ohm på både RSO och RSC mot jord stiftet. Är inte det lite konstigt?
Om det är 8 ohm mellan ledarna när dom är urkopplade i båda ändar så har du ju per definition en kortslutning där.

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tor 15 jun 2017, 12:54:30
av Larco
Jo, precis vad jag tänkte.
Undrar var det skulle kunna vara kortis i kablaget. Speciellt eftersom jag får 8 ohm på båda ledarna mot jord.

Jag dubbelkollade elschemat och det ska inte finnas något på kablaget mellan ISCn o ECUn. Så får prova att dra nya kablar och sätta i nya motstånd i boxen så kanske de funkar. 👍

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: tor 15 jun 2017, 15:50:26
av Glenn
Känns ju som en klämskada då nästan ? ..men enklast är kanske att dra nya kablar :)

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: fre 16 jun 2017, 11:21:10
av Larco
Drog nya kablar igårkväll.
Vetifasen var jordkabeln tar vägen dock.😳
Ska löda dit motstånden ikväll så får jag se om de funkar bättre.

Re: St165 tomgångsmotor ISC bränner motstånd

Postat: lör 17 jun 2017, 20:54:00
av Larco
Lödde dit nya motstånd och nu verkar det funka med nya kablarna :thumbup: