Sida 1 av 1

Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 16:15:46
av Perc
Remmen började gnissla så vart o köpte en ny rem, blev förvånad då jag öppnade huven och upptäckte att hela sträckaren låg på sidan och bulten hade gått av. Frågan jag har är om jag kan köra bilen till verkstad 1.5mil. Vet att remmen går till generator och ac. Vattenpump? Bilen ifråga är en Toyota Corolla årsmodell 2003 kombi

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 17:27:39
av cheetah1
Äger du en batteriladdare?

Med fulladdat hyfsat friskt batteri är det inte elmässigt några problem att köra 1,5 mil. Däremot kan det bli lite spännande om det är remdriven styrservo, då får du besitta rejäl muskelstyrka för att lyckas styra bilen. Vad är det för motoralternativ i bilen?

Vattenpumpen drivs av kamtransmissionen, så den behöver du inte vara orolig för.

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 17:34:45
av PierreW
cheetah1 skrev:Äger du en batteriladdare?

Med fulladdat hyfsat friskt batteri är det inte elmässigt några problem att köra 1,5 mil. Däremot kan det bli lite spännande om det är remdriven styrservo, då får du besitta rejäl muskelstyrka för att lyckas styra bilen. Vad är det för motoralternativ i bilen?

Vattenpumpen drivs av kamtransmissionen, så den behöver du inte vara orolig för.
Vattenpumpen drivs av remmen, så bogsera eller ta bärgare. Kamkedjan driver bara kamaxlarna.

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 17:43:16
av cheetah1
Jaså? Jag har inte sett en aggregatsremdriven vattenpump sen jag mekade 740 på skoltiden. Spännande.
Gäller det alla motoralternativen då?

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 17:52:12
av Perc
Tack för svaren, tog det säkra före det osäkra och bilen bogserades in. Väntar spänt på räkningen, trångt som tusan där 8cm på bredden, inte helt enkelt att borra ur en bult där :/.

Re: Bult till remsträckaren av Corolla 03

Postat: sön 12 mar 2017, 21:56:35
av PierreW
cheetah1 skrev:Jaså? Jag har inte sett en aggregatsremdriven vattenpump sen jag mekade 740 på skoltiden. Spännande.
Gäller det alla motoralternativen då?

Att driva en vattenpump med kamtransmissionen är nog det dummaste som finns, skär pumpens lager så är toppen skrot. Och i regel byts vattenpumpen några ggr under motorns livslängd. Jag tror inte jag mekat med någon motor som pumpen drivits av kamrem eller kamkedja.