Sida 1 av 2

Corolla E12 T sport

Postat: mån 19 dec 2016, 19:28:00
av simonlithen12
Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...


Tacksam för svar!
/ Simon

Re: Corolla E12 T sport

Postat: ons 21 dec 2016, 09:28:21
av Bempa
Kan bara säga att det är en väldigt rolig maskin i den, huruvida den klarar höga miltal eller inte har jag dålig koll på. Men "prestanda" maskiner brukar rent generellt vara känsligare för att service sköts som den skall

Re: Corolla E12 T sport

Postat: ons 21 dec 2016, 14:30:29
av riclin
simonlithen12 skrev:Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...


Tacksam för svar!
/ Simon
Försök att hitta en T-Sport kompressor. Såldes inte många av den i Sverige, så det kan vara svårt att hitta ett ex. 218hk/8200 V/min, 215nm/4000 V/min toppfart 230km/t 0-100 6,9sek Fantastiskt rolig bil att köra
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1482326767

Re: Corolla E12 T sport

Postat: ons 21 dec 2016, 18:41:42
av cheetah1
Kan för övrigt tillägga att det är tillåtet (om än kanske inte så lämpligt) att provköra en bil med sommardäck på vinterväglag om den säljs av en handlare. Provkörde själv en T-sport en gång, och blev mäkta förvånad när den spann loss på motorvägen i sexans växel.. :lol:

Re: Corolla E12 T sport

Postat: tor 22 dec 2016, 17:25:00
av PierreW
Mina föräldrar köpte en ny T-sport 2004, körde den 16000mil innan dom bytte till en Yaris Hybrid hehe.
Dom drog mycket husvagn med sin och det funkade kanon tack var den tätstegade lådan, inga problem alls mer än slitagedelar som bromsklossar och nån glödlampa.
Jag jobbade förr som mek på Toyota så har kört några olika, och jag kan säga att är motorn "fiskörd" alltså inte fått sträcka ut emellanåt så går den sämre, dessa motorer måste varvas ur ganska ofta för att behålla sin karaktär, det som har hänt på några är att dom så kallade "lift bolts" som sitter i toppen och håller oljetrycket uppe till den variabla ventilöppningen, alltså vvtL-i funktionen blir slitna, och då tappar motorn rycket som blir vid 6000varv och motorn blir lite slöare. Dock ingen större åtgärd att fixa vad jag vet, inte dyra delar heller.

Sen är det väl kopplingen som verkar ta slut lite fortare än på vanliga 1,6an, det beror nog till största delen på förarnas okunskap i att växla och göra starter snarare än dålig kvalite på lamellen.

Annars har jag inte hört om några oljedrickande 2ZZ-GE motorer, denna motorn är ju en Yamahamotor, det är inte 1ZZ-Fe, 3ZZ-FE och 4ZZ-FE som drack olja.

Re: Corolla E12 T sport

Postat: tor 22 dec 2016, 20:01:44
av simonlithen12
Bempa skrev:Kan bara säga att det är en väldigt rolig maskin i den, huruvida den klarar höga miltal eller inte har jag dålig koll på. Men "prestanda" maskiner brukar rent generellt vara känsligare för att service sköts som den skall
Ja det är ju självklart!
riclin skrev:
simonlithen12 skrev:Hej! har kikat på T sporten endel. Helst 3dr och utan drag.
Många privat ägda har gått runt 20 tusen mil.
Är detta något problem? Börjar dessa motorer drar olja vid ett viss miltal då många kör hårt med dessa?
Senare modell eller inte? Vad skiljer? Mätarhus blir vitt har jag sett och fronten får en ej löstagbar grill?
Vad ska jag kika på? Rost verkar inte va så mycket problem med. Jag är mest orolig över miltalen på en sån högvarvig motor. Har inte lyckats provköra någon än. Skulle kört en i Örebro men de var sommardäck när de va snö ute...


Tacksam för svar!
/ Simon
Försök att hitta en T-Sport kompressor. Såldes inte många av den i Sverige, så det kan vara svårt att hitta ett ex. 218hk/8200 V/min, 215nm/4000 V/min toppfart 230km/t 0-100 6,9sek Fantastiskt rolig bil att köra
http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1482326767
Jo de skulle vara de roligaste, men man ska ju hitta en med :) Sugisen glo ju 6.6sec på youtube original, kompressorn ska göra 1 sec snabbare :)
cheetah1 skrev:Kan för övrigt tillägga att det är tillåtet (om än kanske inte så lämpligt) att provköra en bil med sommardäck på vinterväglag om den säljs av en handlare. Provkörde själv en T-sport en gång, och blev mäkta förvånad när den spann loss på motorvägen i sexans växel.. :lol:
Jaha, kändes dumt när de precis hade kommit ny snö ute :)
PierreW skrev:Mina föräldrar köpte en ny T-sport 2004, körde den 16000mil innan dom bytte till en Yaris Hybrid hehe.
Dom drog mycket husvagn med sin och det funkade kanon tack var den tätstegade lådan, inga problem alls mer än slitagedelar som bromsklossar och nån glödlampa.
Jag jobbade förr som mek på Toyota så har kört några olika, och jag kan säga att är motorn "fiskörd" alltså inte fått sträcka ut emellanåt så går den sämre, dessa motorer måste varvas ur ganska ofta för att behålla sin karaktär, det som har hänt på några är att dom så kallade "lift bolts" som sitter i toppen och håller oljetrycket uppe till den variabla ventilöppningen, alltså vvtL-i funktionen blir slitna, och då tappar motorn rycket som blir vid 6000varv och motorn blir lite slöare. Dock ingen större åtgärd att fixa vad jag vet, inte dyra delar heller.

Sen är det väl kopplingen som verkar ta slut lite fortare än på vanliga 1,6an, det beror nog till största delen på förarnas okunskap i att växla och göra starter snarare än dålig kvalite på lamellen.

Annars har jag inte hört om några oljedrickande 2ZZ-GE motorer, denna motorn är ju en Yamahamotor, det är inte 1ZZ-Fe, 3ZZ-FE och 4ZZ-FE som drack olja.
Låter ju kanon! Ja man måste ju dra ur dom såklart och de ska ju jag med göra såklart :) De där med koppling är ju som du säger för folk inte kan använda grejorna. Hittar ju dock bara silvriga, vill ju helst ha en röd eller svart, men känns som man får gilla läget och ta en silvrig :/

Re: Corolla E12 T sport

Postat: fre 23 dec 2016, 09:29:05
av Neblade
Ang. Liftbolts så var det ett problem på de första årsmodellerna (2002-2003?), och det ska finnas en serviceartikel angående hur man byter de dåliga artiklarna om det behövs. På de tidiga gick skruven av vilket gjorde att lift-funktionen slutade fungera. Det ska märkas tydligt när lyftet går i... :)
Rolig motor, chassiet original känns lite för mjukt och bromsarna klena. Dessutom tar antisladdsystemet bort det roliga på bana/vintern. Något törstig på motorväg, men värd varenda droppe när den får sträcka ut.

Re: Corolla E12 T sport

Postat: fre 23 dec 2016, 19:26:53
av simonlithen12
Neblade skrev:Ang. Liftbolts så var det ett problem på de första årsmodellerna (2002-2003?), och det ska finnas en serviceartikel angående hur man byter de dåliga artiklarna om det behövs. På de tidiga gick skruven av vilket gjorde att lift-funktionen slutade fungera. Det ska märkas tydligt när lyftet går i... :)
Rolig motor, chassiet original känns lite för mjukt och bromsarna klena. Dessutom tar antisladdsystemet bort det roliga på bana/vintern. Något törstig på motorväg, men värd varenda droppe när den får sträcka ut.

Okej så satsa på en senare alltså? Ja coils ska jag köpa isåfall och bromsar kan man ju sätta på några värre skivor och belägg samt stålomsbundna slangar så blir de lite bättre. Inte kört någon än, vill testa en :)

Re: Corolla E12 T sport

Postat: fre 23 dec 2016, 19:33:27
av Glenn
dom flesta tidiga borde väl vara fixade på garanti dock ?

Re: Corolla E12 T sport

Postat: fre 23 dec 2016, 19:48:21
av Neblade
Glenn skrev:dom flesta tidiga borde väl vara fixade på garanti dock ?
Ja, det är knappast avgörande. Antingen är det fixat på garanti, eller så har de rätt skruvar. Har bilarna varit inne på service de första åren så borde det blivit åtgärdat. :)

2005 gjorde man en liten facelift, jag tror de fick längdsjustering av ratten samtidigt (kan någon bekräfta?). Så är du lång så kanske du sitter bättre i en 2005- än -2004.