Sida 1 av 1

Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: mån 04 jan 2016, 14:38:33
av BiCelica
Sträckaren sitter på en arm och den armen verkar vara bultad i motorns frontkåpa. Bulten har, läs och häpna, gått av.
Jag har fått loss sträckararmen och konstaterat att bulten är av c:a 10 mm in på gängningen.
Man borde kunna ta loss frontkåpan och fixa till det. Måste man ta bort några remskivor för att få bort kåpan?
Kan man hitta en servicehandbok någonstans? Motorn verkar heta T52.
Några andra tips?

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: tis 05 jan 2016, 09:19:37
av Neblade
Hej och välkommen!

Motorn heter något annat. Vilken kaross av Celica har du? 1999 är precis i skarven mellan generation 6 och 7 vad jag kan se. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Ce ... .931999.29

Om det är en generation 6 så borde motorn heta 3S-GE om det är en sugmotor på ~175 hk och 3S-GTE om den är en turbomatad.
Är det en generation 7 så är det en 1.8 liters motor 1ZZ-FE, eller ifall det är en Celica T-sport 2ZZ-GE.

Det underlättar att veta vilken motorfamilj du har i bilen för att kunna hjälpa dig att rätt hitta information.

Vad är det du menar med frontkåpa? En eller ett par bilder skulle nog underlätta!
//Mattias

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: tis 05 jan 2016, 11:11:21
av BiCelica
Neblade skrev:Hej och välkommen!

Motorn heter något annat. Vilken kaross av Celica har du? 1999 är precis i skarven mellan generation 6 och 7 vad jag kan se. https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Ce ... .931999.29

Om det är en generation 6 så borde motorn heta 3S-GE om det är en sugmotor på ~175 hk och 3S-GTE om den är en turbomatad.
Är det en generation 7 så är det en 1.8 liters motor 1ZZ-FE, eller ifall det är en Celica T-sport 2ZZ-GE.

Det underlättar att veta vilken motorfamilj du har i bilen för att kunna hjälpa dig att rätt hitta information.

Vad är det du menar med frontkåpa? En eller ett par bilder skulle nog underlätta!
//Mattias

Ursäkta förvirringen... Jag är rookie på Toyota. Det finns en etikett på motorns framkant där det bl.a. står IZZ-T52 223.
Med frontkåpa menade jag den kåpa i motorns framkant, som täcker kamkedjan. Modellen heter nog gen 7 med 140 hk-motorn.

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: tis 05 jan 2016, 12:55:36
av BiCelica
Ursäkta min förvirring ... Jag är rookie på Toyota och det är första gången jag är inne på forumet. Jag mekar mest med Land Rover, VW och luftkyld Porsche men denna gång är det min kärbos Celica som är objektet. Toyotorna går ju (nästan) aldrig sönder, så man får så lite träning ...
Det är säkert en gen 7. Etiketten på motorn säger bl.a. IZZ-T52 223.
Med frontkåpa menade jag den kåpa i framkant av motorn och som täcker kamkedjan. Sträckarens fästbult verkar sitta i ett öra på kåpan på avgassidan. Det är så trångt att det är svårt att se om fästet sitter på kåpan eller direkt på blocket.
PS. Imponerande Toyota-samling DS.

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: tis 05 jan 2016, 14:42:10
av Neblade
Försökt titta på youtube hur det ser ut (tex denna film https://www.youtube.com/watch?v=eJnxY7kM18Q), men det ser ju snarare ut som om infästningsskruven sitter i topplocket eller möjligtvis i blocket på motorn?
Jag kan inte ge några råd utan att se bilder på exakt vad det är som är trasigt och hur det ser ut på din bil.

Någon annan kanske kan svara bättre?
Jag behövde aldrig skruva speciellt mycket på min 2ZZ (Corolla T-sport).


(ang. mina bilar så har jag bara två bilar nu, de gråa är tidigare som är sålda/skrotade) ;)

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: tis 05 jan 2016, 23:40:12
av Joggy
Hej
Bulten är skruvad i motorblocket, genom bröstkåpan.
Det är ett relativt stort arbete att demontera kåpan.

Demontering: dränera motorolja. Demontera aggregatrem, svängdämpare, sträckare, servopump, vattenpump, ventilkåpa, kedjesträckare, stötta motorn i oljetråget, högermotorfäste, bröstkåpa. Kåpan är limmad.
Gör det du ska och montera ihop omvänd ordning, innan ventilkåpan åker på ska du bryta lite bakåt i den bakre kedjesläpskenan för att preloada sträckaren. Och INNAN du fyller på motorolja och glykol igen MÅSTE du dränera oljetråget igen!
Lycka till och trevlig helg! :geek:

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: ons 06 jan 2016, 02:38:57
av BiCelica
Tack för goda råd och fantastiskt bra videomaterial. Part 13/31 34:00-35:00 visade ju exakt hur det ser ut.
Standardlösningen borde väl vara att borra in en vänstergängad gängtapp och få ut den del av bulten som gått av. Hur man skall kunna borra någorlunda rakt återstår att se...
Finns det tips på någon runt Uppsala som skulle kunna klara av jobbet?

Man kan spekulera i hur i h-e 12mm-bulten har gått av.
Min gissning är följande: För runt två år sedan bytte en kylfirma aggregatremmen i samband med att kylkompressorn byttes. Kan det ha varit så att sträckaren (kolven i bakkanten) var dålig och de försökte få remmen spänd genom att dra bulten hårt?
Fan vet ...

Rapport följer ...

Re: Celica -99. Sträckare till generator- (mm) remmen

Postat: mån 02 maj 2016, 19:11:35
av BiCelica
Efter några månader på Gran Canaria var det då dags att ta sig an Celican igen.
Efter en dags spanande på tuben - jag älskar den torra finnen som lär oss att skruva ner en Corollamotor :D
Det förlösande var att se videon hur man byter sträckaren. Lossa "främre" motorfästet, in med domkraften under oljetråget och tryck upp motorn 2-3 tum. Jag fick montera bort lite hydraulslangar och försiktigt klamra upp ett rör till AC:n för att kunna komma åt.
Jag tillverkade en 20mm styrhylsa av 13mm rundjärn och borrade ett 3,2mm centrumhål i den. Med den kunde jag få styrning på borren för att borra ett hål i den gamla bulten. Återstod att hitta en vinkelborrmaskin, som fick rum. Först försökte jag med min Dremel. Den fick rum men var på tok för svag.
Därefter försökte jag med ett tryckluftverktyg. Det var några mm för stort för att få rätt vinkel.
Efter ett besök på Jula hittade jag en lös vinkelväxel med bitanslutningar och en tillhörande pyttechuck. Perfekt. Bara att ansluta vinkeln till skruvdragen och köra igång. OBS Använd bra borr!
Bara att försiktigt skruva ur bulten med en "grispittvariant" och montera dit den nya sträckaren.
Summa summarum:
-- Toyotaverkstans bud: Lyft ur motorn, skruva bort bröstkåpan, borra ur bulten och montera ihop. Deras pris: 19.000 kr plus material.
-- Min lösning: Borra ur bulten enl ovan och montera ihop. Minimikostnad 33 kr för den nya bulten. (Bulthålet var helt slutet inåt. Ingen risk för att metallspån kan komma ner i oljetråget).
-- Bytte också sträckaren eftersom det var missljud i lagret. Toyotapris: 4.500, Mister-Auto-pris: 1.600 kr (INA-lager).
Hyfsad timpenning :shock:
Bytte också i förbifarten gasfjädrarna till bakluckan. Toyotapris: 1.,800+ kr per styck. Mister-Auto-pris: 308 kr per styck.....
Say no more...