Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

(Toyotaägda) Denso tog fram ett filter för toyota som var designat för att hålla bilens livslängd ut, om jag minns rätt så hade det tio gånger filterytan som ett vanligt filter som ska hålla 5000 mil, alltså borde det hålla 50000 mil, men vid praktiska tester på långmilare så fann man att filtret fortfarande var bra efter just 50k, nåt åt det hållet iaf, det finns nån artikel om det där som jag har läst.

Så filtret ska enbart bytas om man fått ner skit i tanken, typ hällt grus i den eller nåt, därför finns det ingen bytesintervall.

edit: Här är nog ett citat av just den artikeln:

http://www.rav4world.com/forums/83-4-1- ... -myth.html

Men det skadar väl iofs aldrig att byta det, men byter du till ett biltema universalfilter så lär du ju ha en tiondel av filterytan :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

dom jämför med tidigare bränslefilter, före bränsleinsprutning. Det är mycket möjligt det gamla är tillräckligt rent , men eftersom vi inte vet och konskvensen av för lite bränsle och turbo smälter kolvar så är det en billig åtgärd.

men vi behöver inte gissa, jag skall öppna och kolla det gamla.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Det går framåt fort som vanligt hos er,
Sensorn du undrar över på Alfapower är till Economy lamporna i instrumentet. En enkel vakuumsensor, rycker du ur den så tror jag economy lampan kommer lysa orange hela tiden, eller om det va grönt, ähh kommer inte ihåg, :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Någon som vet vad standard bränsletryck är på ST165 ?

Enligt http://www.gtfours.co.uk/stuff/facts/165/facts.htm så är det bara 27-31 PSI (2.1 bar) med motorn igång, stämmer verkligen det ?
Bosch motronic som jag mest pysslat med är det ju oftast 3bar.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Det skall vara 2,3-2,7 bar utan vakuum tillkopplat på regulatorn, ryck alltså bort vakuumslangen och plugga den när du mäter bränsletrycket.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

jobbet rullar på. Motor och låda är ihop igen.

Skall lyfta tillbaka motor och växelådan ibilen imorgon för provstart. Jag behöver fylla upp oljan i växellådan. Några råd kring vilken olja ? Annars är ju biltemas vanliga syntetiska API GL 4/5 75-90 inom spec.

Det verkar som främre transaxeln delar olja med vxlådan , någon som kan bekräfta ?
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Nu är motorn startad.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... 78&page=12

Det verkar vara något fel med berikningen vid kallstart. Man kan hålla den vid liv med gaspedalen. Det sitter två vattentempsgivare till ECU, en endast för kallstarten. Båda visa korrekt resistans. Även själva kallstartsventlen i spjällhuset fungerar, man ser att den sprutar bränsledimma.

Någon som har några tips ?

Jag har ju tagit bort T-Vis OCH EGR, etc. Vakumanslutningarna är pluggade, men elkontakterna hänger bara fritt. Men ingen av dom sladdarna gick ju till någon sensor. Dom var ju alla vakumsolonoider och borde inte kunna ge någon felaktig insignal till ECUn.

/B
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Hur länge körde ni ? tomgången brukar vara usel eller obefintlig efter att man nollat ECU, efter ett tag har den lärt sej.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

kanske 5 min, men det är inte tomgången som saknas, man måste pumpa med gasen hela tiden.
Att bara hålla ner gasen en bit räcker inte.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av cheetah1 »

Den går med andra ord alldeles för snålt. Det kan inte vara så att dom vanliga spridarna inte går, utan den bara går på kallstartsspridaren? Används den som typ accellerationspump när den är kall?
Skriv svar