Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
BrooklynS
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 14:50:32
Bilmodell: LC90, Avensis T25
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av BrooklynS »

Hej!

Har en relativt nyinköpt Avensis som funkar bra. Men häromdagen då vi åkte långt (30 mil) slutade plötsligt AC-n att funka efter kanske två timmars körning. Dessutom blev ventilationen usel - trots full fläkt och allt styrt mot instrumentbrädans munstycken kom det inte mer än en svag fläkt med samma temperatur som utomhus. Jag trodde att något satt igen fläkten och rev ut det nybytta kupéluftfiltret men det var såklart fint. Körde besviket hem och i andanom såg jag hur tusenlapparna flyga iväg... Ingen rännil med kondensvatten under bilen när jag stängt av, ingenting.

Döm om min förvåning då allt var som vanligt i morse! Iskall luft stormade ut ur munstyckena och jag fick öka temperaturen till 21.0 grader för att inte frysa... Fungerade alltså perfekt.

Vad kan ha hänt? Finns det någon erfarenhet på forumet av något liknande?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av cheetah1 »

Låter som att den helt enkelt frös igen. Den ska ha en sensor som hindrar det, men den kan ju såklart ha gått sönder..
BrooklynS
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 14:50:32
Bilmodell: LC90, Avensis T25
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av BrooklynS »

Det låter osannolikt faktiskt... det var inte ens särskilt varmt ute, dryga 20 grader bara. Vad menar du skulle ha frusit igen? Evaporatorn? Men det behöver ju inte vara omöjligt bara för att man aldrig har hört talas om det. :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av cheetah1 »

Det är som mest sannolikt vid lite lägre temperaturer kombinerat med hög luftfuktighet. Våran husbil håller på med samma sak hela tiden, rätt vad det är slutar det blåsa, då får man stänga av AC:n en stund, och rätt vad det är blåser det igen, och då går det att slå igång den igen.

Det är ju dock inte meningen.
BrooklynS
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 14:50:32
Bilmodell: LC90, Avensis T25
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av BrooklynS »

Det var faktiskt precis i anslutning till åskväder (hög luftfuktighet), så det verkar vara spot on.

Den där sensorn som skall hindra detta, var sitter den?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av fredrik mkIII »

tror inte det finns någon på toyota tyvärr. men frysningar hör nog inte till vanligheterna. har dock hört talas om att på andra japanare kan resenärerna få snö i ansiktet ibland :)
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av cheetah1 »

Det borde vara förångartemperatur, typ suggastemp eller sensor direkt på förångaren. Kanske en tryckgivare. Vissa varianter använder bara en timer som avfrostar med jämna mellanrum. Exakt hur det ser ut på din bil vet jag inte, men det borde vara där i häraden man får börja leta. Jag har inte kollat hur det ser ut på husbilen, och jag har väldigt lite erfarenhet av att riva i kylsystem även om jag vet lite om hur dom fungerar, så jag har inte hundra koll.
BrooklynS
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 14:50:32
Bilmodell: LC90, Avensis T25
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av BrooklynS »

Skall hålla koll på om det händer igen och prova att slå av AC-n en stund tills luften får fritt fram igen.

Tack för svaren! :thumbup:
BrooklynS
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 28 jul 2015, 14:50:32
Bilmodell: LC90, Avensis T25
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Luftkonditionering Avensis 2.0 2005

Inlägg av BrooklynS »

Var till kyltekniker idag med Landcruisern och fick ny gas. Han sade att fenomen med nedisning kan ske även när gasnivån är lite lägre, så det kan vara dags att fylla systemet också.
Skriv svar