ABS problem Toyota mr2 sw20

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sirius
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 03 aug 2014, 22:49:58
Årsmodell: 0
PostOrt: stockholm

ABS problem Toyota mr2 sw20

Inlägg av sirius »

Hej


Jag har tidigare haft problem med att lampan tändes på absen.
Felsökte och det visade sig vara abs sensor bak vänster som var kass.
Beställde en ny och lampan slocknar som den ska, men efter ha kört en kortare sträcka (ca 1 km) och bromsat in så tänds lampan, samtidigt jobbar absen vid 1 inbromsning. Bytte då sensor igen men samma sak uppträder igen.
Stänger man av bilen så beter sig lampan igen som den ska men som sagt efter kortare sträcka tänds den.

Koden jag får är nummer 34 vilket indikerar "byt bakre sensor vänster"

Efter ha mätt upp sensorerna runt om så får jag ström på den sensorn men inte på någon annan vilket är konstigt. Kransen ser bra ut också..

Någon som har ett tips på vad jag kan göra?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS problem Toyota mr2 sw20

Inlägg av Glenn »

Hur menar du att du får ström där ? vad mätte du med, och var sensorn i eller urkopplad vid mätningen ?

Normalt så kopplar man först loss sensorn och mäter resistansen (brukar vara angivet i servicemanualen vad den ska vara), om den är ok kan man koppla in ett oscilloscope och titta på vågformen när man snurrar på hjulet.

har du mätt i kontakten på ABS-boxen ? där ser du ju även om kablaget är ok.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
sirius
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 03 aug 2014, 22:49:58
Årsmodell: 0
PostOrt: stockholm

Re: ABS problem Toyota mr2 sw20

Inlägg av sirius »

Vi mätte med multimeter, direkt i kontakten när den var urpluggad från sensorn med tändning på.
Resistensen testade vi och fick ut 1.0? Tror jag det var. Lite svagare än på andra sidan. Har tyvärr inget oscilloskop att tillgå.

Vart är abs boxen placerad i bilen? Kan kolla upp i verkstadshandboken men tar gärna infon här ifrån :)
Skriv svar