Tokslut framdämpare Rav4 -08 svårt byta själv?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Tokslut framdämpare Rav4 -08 svårt byta själv?

Inlägg av Pederp »

Ja som rubriken säger, kommer åka på ett byte av dämparna fram. Är så illa så man blir sjösjuk nu när man är ute och kör.
Har varit i kontakt med Toyota och fick ett pris på 5800kr för byte av båda fram. Men börjat funderat på om man skulle göra de själv då man inte har tummen mitt i handen och lika måste byta klossarna runt om.

Så hur invecklat är de på modellen?
Måste man iväg sen och göra en hjulinställning efter bytet?
Eller är de helt enkelt värt att låta toyota göra bytet?

Tack på förhand!!
Användarens profilbild
Vetten
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 04 aug 2010, 10:39:55
Bilmodell: Toyota RAV4 kort
Årsmodell: 1995
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige
Ort: Uppsala

Re: Tokslut framdämpare Rav4 -08 svårt byta själv?

Inlägg av Vetten »

Med normal mekkunskap och verktyg så klarar man av bytet själv bra domkraft och pallbockar plus några fjäderkompresser är vad du behöver, har bytt båda på min rav4 för ett par år sen och köpte då hela stötdämparben från skruvat.se.
Jag tyckte det var en ganska enkel operation men det beror ju mest på hur van man är, kanske har du hjälp av en Haynes mekbok.
HaDe
Skriv svar