Sida 3 av 22

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: lör 28 mar 2009, 15:55:14
av amby
I dag har jag och farsan varit och mekat!
vi monterade oljekylet och insåg att industri kopplingarna bygger för mycket..så det blri nog prylar från http://www.nbmhydraulic.com/
i stället.
kylet sitter så tajt med allt så det gick inte få någon vettig bild på hur det sitter.

Sen har jag ett problem

Problem
Det senaste tiden har jag insett att bilen inte går så bra som den borde.
Enligt min bredbands lambda så går bilen väldigt fett när det händer så där 9,9 afr.
Om man gasar på och laddar över ca 0,7-1,0bar så går den skit bra ett tag. Men när du kommer upp på höga växlar och höga varvtal så känns det som om den slutar accellera. Varven och turbo trycket fortsätter. Verkar inte vara tätt i avgasystemet för det körde vi halvt utan i dag. släpper man gasen så slutar de ibland...stänger man av tänningen brukar det alltid fungera igen...ett tag i alla fall.

Teorier
Kan bero på att spridarna inte räcker till och har problem med att bara öppna 90% och istället maxar ut 100%
och då går ecu in och sänker tänningen för att den inte ska spika.

Vad tror ni andra ?


Lösning
Fixa ett eftermarknads sprut och installera mina 550cc spridare.. Dyrt!

Finns det fler lösningar?
Funderar på om man skulle testa att köra på E85 och installera en btr och mina andra spridare.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: lör 28 mar 2009, 22:16:40
av Jonex
Säker på att inga vakumslangar/ röranslutningar glappar/läcker ?
Hade ett liknande fenomen på min i sommras, det berodde på att ju hårdare jag körde, desto mer halkade
muffen på turbon av och blev till sist apslö.. Då var det bara att ta fram mejseln till slangklämman och börja skruva.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 29 mar 2009, 08:37:07
av amby
Säker är jag inte men det borde inte vara det...den har inga som helst problem att komma upp i laddtrycket, och håller det bra me.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 29 mar 2009, 12:57:34
av Larco
Låter som att ECU backar tändningen ja. Hade liknande fenomen på min gamla st165a. Kom aldrig riktigt fram till vad det berodde på. Missstänkte bränslepumpen eller knacksensorn.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: sön 29 mar 2009, 19:30:25
av amby
Larco skrev:Låter som att ECU backar tändningen ja. Hade liknande fenomen på min gamla st165a. Kom aldrig riktigt fram till vad det berodde på. Missstänkte bränslepumpen eller knacksensorn.
Hur löste du det då?

Bara för att vara säker på att inte Jomex har rätt så ska jag och en polare bygga oss adaptrar så vi
kan trycktesta FMIC kittet..
Tänkte ta två bitar "2,5 rör svetsa igen ena änden på båda och så sätta en däcks ventil på en av rören.
Så är man säker på att det inte är det.

Hittar jag inte felet får jag nog beställa tid hos Nyman motor... och se vad han säger

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 30 mar 2009, 13:15:18
av Larco
Jag hann sälja den innan jag löste det. Kom som sagt inte fram till vad det berodde på.
Jag köpte en EVO 8 bränslepump av SMR han hade på hyllan och skickade med, hade tänkt att byta den.
Men som sagt har jag hört att det kan bero på knacksensorn. Henkebenke tror jag också hade samma bekymmer (?) och kom fram till att det var knacksensorn. Men det var efter jag sålde min. Så skruva bort den och kontrollera den.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 30 mar 2009, 17:04:08
av Jonex
Trycktesta och grejja, här är det seriöst minsann.
Kom på en annan sak som jag läst om, Throttle positioning sensor, den kan tydligen börja glappa och dumma sig
och behövas lödas om .. men om det orsakar ditt problem eller om det problemet ens finns på St185 vet jag ju inte.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 30 mar 2009, 23:35:00
av amby
Ja känner mig tvingad till att vara riktigt seriös...för om det inte beror på att ecu backar tännningen så kanske jag inte behöver
lägga ut så där 15,000kr på sprut+mappning...
I alla fall inte än

Får nog fråga henkebenke me..

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 31 mar 2009, 21:58:05
av henkebenke
amby skrev:Ja känner mig tvingad till att vara riktigt seriös...för om det inte beror på att ecu backar tännningen så kanske jag inte behöver
lägga ut så där 15,000kr på sprut+mappning...
I alla fall inte än

Får nog fråga henkebenke me..

Tjenare Amby!

Jag hade exakt samma problem som du beskriver, på lägre växlar känns bilen hyffsat pigg som vanligt, men känns, trots stabilt laddtryck och ökande rpm, slö och allmänt skum på högre växlar osv. Skall tilläggas att jag hade en felkod som aviserade fel på knacksensorn. Jag antar att vid en felande knacksensor backar ecun tändningen till en failsafe nivå vid högre laddtryck.
Efter jag monterat en bättre beggad knackis, (visst fick jag den av dig, Larco? Tackar återigen som fan :)) var bilen som utbytt, redigt rock n roll, och felkoden var puts väck.

Hoppas att detta bringar lite ljus i ditt problem. Lycka till!

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: tis 31 mar 2009, 23:31:14
av amby
Hoppas det beror på det då... Tack så hemskt mycket!
Ska kolla så jag inte missat någon felkod.