byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av Eke »

Hade inne min bil på service hos Toyota och i servicen ingick byte av bromsvätska....
På fakturan stod de åtgång 0.5L.
Ja vet inte hur mkt systemet ryms men tycker 0.5L känns lite.
De kanske bara suger ur behållaren och fyller på nytt tänkte jag men då är det ju kvar gammal bromsvätska I systemet och då blir de ju inte bytt.
Man borde ju lossa nipplarna på oken och fylla på med nytt i behållaren tills ny bromsvätska kommer fram ur nipplarna..... Nån som vet hur de gör på verkstan?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av cheetah1 »

En halv liter är nog rätt rimligt, mycket mer än så går det inte i.
Eke
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 22 sep 2011, 01:08:50
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av Eke »

Har de tömt hela systemet då via luftnipplarna då tror du?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av cheetah1 »

Jag bytte på mammas Avensis -04, köpte en liter och tror jag hade mer än hälften kvar när jag hade bytt genom nipplarna på korrekt sätt. Rören är väldigt tunna, dom behöver inte överföra något direkt flöde, nästan bara tryck, och då spelar grovleken (och därmed vätskemängden) nästan ingen roll.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av Glenn »

Det man "brukar" göra är att man först tar ur nästan all bromsvätska ur koppen, sen fyller man med ny (helst via en bromsluftare som ger tryck och ny vätska konstant) och sen öppnar man bara nipplarna en och en och låter dte flöda tills den nya vätskan strömmar ut.

Hur vet man då det ? ..ja, antingen tar man en bromsvätska med annan färg, typ blå, eller så väntar man till vätskan går från mörk till ljus, det förutsätter iofs att den gamla vätskan är just gammal.

Har för mej att jag läst att man bör köpa 1l när man byter "för då räcker det garanterat", men dom få gångerna jag gjort det så har jag inte haft koll på hur mkt som gick åt då det var via en bromsluftare med stor tank.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av Neblade »

Skulle de bara tömma behållaren o fylla på nytt så skulle det väl snarare gått åt ungefär 1-2 dl. Jag tycker 0,5 dl låter rimligt.

ATE Super Blue som vi skrev om i en annan tråd finns som både blå och klar (fast med ett annat namn på den klara), så då är det ju smidigt att se när man bytt all vätska.

Jag använder en bromsluftare som suger vakuum från luftningsnippeln, tyvärr läcker det alltid igenom lite luft via gängorna på luftningsventilen, så det är svårt att se när all luft är borta.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av SvEsson »

Neblade :wave: - jag har också använt din metod ( men sugit med en rejäl spruta ). En klick kopparpasta eller annat tjockt fett runt luftningsnippeln hjälper om det inte glappar alltför mycket............ 8-)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: byte bromsvätska tillvägagångssätt verkstad

Inlägg av Glenn »

En klassiker om man ska suga eller trycka vätska genom luftningsnipplarna är att innan man drar dit dessa dra ett gäng varv gängtejp på dom, det gör att det inte läcker förbi luft genom gängorna.

Jag har gjort det på en MC nån gång när jag skulle byta vätska, men vanligen så vill man ju inte ta loss nippeln i onödan för att sätta dit gängtejpen, då får man ju ändå lufta på vanligt sätt :)

Mycket trevligare att byta vätska på en MC f.ö, man når både huvudcylinder och oken samtidigt :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar