Sida 1 av 2

Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: lör 07 mar 2015, 11:22:55
av TARManiAC
gtigeark.png
gtigeark.png (58.39 KiB) Visad 3753 gånger
gtigeark1.png
gtigeark1.png (65.91 KiB) Visad 3753 gånger
Hej. Första frågan herinne, tilmed dansk, så ha tålamod med mej och min språk :roll:

Det handlar om min växellåda. Er det med eller utan diffbroms? Kann noen avgjöra dette utifrån bilderna? Har ju lest så mycket på div. fora, at man snart er helt rundtosset (heter det nok inte på svensk :oops: ). På et forum heter det, at om det finns en metalbar i utgangsdrevet så er det lsd (diffbroms), och på et annat forum kann man finna det motsatte info, altså at det er utan diffbroms om der er denna metalbar i drevet.

Min låda er från min Carina E gti (CS) ´95, som er en tysk import. Jag har den uppfatning at alla svenska Celica gt st202 er födt med diffbroms i lådan. Er det korrekt? Och hur kommer jag få fatt i en sådan låda? Har tittat lite hos nogon skrotar, men dom har mest import eller lådor til dom äldre Celicor.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: lör 07 mar 2015, 20:42:05
av Neblade
Har du möjlighet att rotera den ena av de utgående axlarna samtidigt som du håller ingående axel stilla?
Du behöver lägga i en växel för att det ska fungera.

Om axeln på motsatt sida roterar åt samma håll så har du diffbroms. Om den roterar åt motsatt håll så är det en öppen diff.
Detta gäller åtminstone LSD (och svetsade diffar). Osäker på Torsendiff, men det borde bli samma sak?

Rätta mig gärna om jag tänkt fel?!

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: lör 07 mar 2015, 21:55:17
av Glenn
Det är inte TorSen på dessa, tror det är nån form av lamelldiff.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: mån 09 mar 2015, 08:26:02
av TARManiAC
Tack for hjälpen. Jeg forsöker det med att rotera axlarna.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: fre 27 mar 2015, 21:49:51
av TARManiAC
Då er jag säker. Min låda er utan diffbroms. Jag använda metoden beskrivat längre upp, och den andra axeln kör motsatt. Så nu vil jag ha en låda med diffbroms. Men hur er det med drivaxlarna i en e56 låda som finns i dom svenska Celicor, er inte dom med 21 strålor (splines) i lådan? I min låda (s54) er det 20 strålor. Och hur i den andra del av axeln (hjulsidan) hur månge er det där? och hur med koblingsplatan, ska den ha 20 eller 21 strålor? hoppas det finns nogon som vet.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: tis 31 mar 2015, 10:05:14
av TARManiAC
Ingen som vet? men det er vel e56 som finns i er Celica Gt St202 :?: Hur er det med Carina E Gti, fik ni inte den som CS? non som vet vilken låda som finns i den (med eller utan diffbroms)?

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: tis 31 mar 2015, 11:27:29
av Glenn
Jo carinan fanns som CS här, dale har ju minst en, han borde ju om inte annat kunna kolla upp vilken låda han har via chassinumret.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: tis 31 mar 2015, 15:31:44
av Dale
Kollade på 19 stycken chassienummer som tillhör svenskasålda Carina CS (GTi) och jag fick fram att växellådan heter S54 men på dom 2 med högsta chassienummret stog det S50,S54. Kan hända jag kollar fel med. Kollade på några MR2or och samma låda där utom turbon E153. Kollade även svensksåld Celica GTi ST202 (JT164STL200033616) och där var det S54 med men på samma chassienummer på annat ställe så stog det E56,E154F.

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: tis 31 mar 2015, 22:13:02
av Glenn
Man skulle ju kunna kolla vad en tysksåld ST202 har för låda ?

Re: Växellåda - diffbroms eller ej?

Postat: ons 01 apr 2015, 00:16:14
av TARManiAC
Hmm det var mystisk. Har aldrig hört om s50 eller e154. Men e153 har jag hört om för. Får vel pråta med div. huggare och, få dom ta bild av lådorna, och fråga om hur drivaxlarna ser ut. Tackar så mycket for er hjälp.

Kom just ihop at inte alla tysk Celicor var med Superstrut och diffbroms. Var vist en option. Likadan i Holland. Den där e153 har jag set en Engelsk firma som konverterer till 6 växlad, och den passar väl på alla 3sge? Carina E med diffbroms, 6 växlar, Gt4 broms och 230 hk. Det er min plan :-) Eller er det mord på en classic? Har hört nånstans at kun 177 stycken blev produceret med 3. gen. 3sge (175 hk).

Nästa steg måste bli at starta en project tråd, och sen hämta en låda, och kanske axlar, i Sverige. Tur at jag bor i Frederikshavn :-)