(Corolla -96) får inte av bromstrumma - panik!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

(Corolla -96) får inte av bromstrumma - panik!

Inlägg av gubbkeps »

Har precis gjort familjebilen obrukbar lagom till jul, därav paniken.. Handbromsen fick en tvåa i besiktningen och jag är tvungen att åtgärda detta innan årsskiftet. Jag har börjat med att (bakvagn på bockar, släppt handbroms) knacka runt omkring på trumman (rör sig något) och dra i två M8-bultar i hålen avsedda för avdragare. Trumman rör sig utåt, men fjädrar tillbaka när jag släpper på avdragar-bultarna. Jag misstänkte att backarna satt sig (spårat?) och knackade på lite hårdare. Drog och släppte omväxlande för att gymnastisera rosten. Det knäppte till och någon detalj lossnade inuti och blockerade delvis rotationen av trumman. Det måste varit något i mitten på ena backen som släppte eftersom pinnen på baksidan (se bilden) ramlade loss. Pinnen håller "shoe hold-down spring" på plats, vet ej benämningen av den här fjädern på schwedisch.



Tyvärr hittade jag justerhålet på baksidan något för sent.. (trodde inte den här modellen hade något på baksidan). Jag har skruvat tillbaka stjärnhjulet/kugghjulet en bit för att se om trumman skulle släppa, men det är jävlar inte lätt att komma åt. Har riggat upp en liten spegel, pannlampa och petar med två små mejslar. Kan någon med erfarenhet säga ungefär hur mycket man ska skruva tillbaka kugghjulet (antal hack)? Jag är rädd att det som nu lossnat på insidan kan ha blockerat mekanismen så att justeringen är ur spel, dvs backen ligger permanent an.

Finns det någon annan knep i det här läget? Rycka i handbromswiren? Gasol? Storsläggan?

Extra kymigt om jag lyckats blockera bromsen så att bilen inte går att flytta till en verkstad. Jag medger att jag är nära ge upp mitt hemma-mekande bara för att rädda familjefriden :( Vet någon vad ett dylikt bromsjobb kan kosta? I värsta fall tar man väl sönder backarna när man sliter av trumman, alternativt knackar sönder trumman. Den är rejält rostig.

Mycket tacksam för svar!
malossi
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 11:03:59
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: sigtuna
Land (Country): sverige

Re: (Corolla -96) får inte av bromstrumma - panik!

Inlägg av malossi »

Har kämpat med samma sak på min avensis, problemet är att trummorna är slitna så att backarna ligger i ett spår.
Jag borrade bort "pinnen" på respektive back slog utav helvete så att backarna faller utåt och det funkade.
när (inte om :thumbup: ) du får bort trumman ta vinkelslipen och slipa bort kanten så slipper du det här nästa gång
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

Re: (Corolla -96) får inte av bromstrumma - panik!

Inlägg av gubbkeps »

Justeringen visade sig fortfarande fungera. Inspektionsspegel riggad bakom bromsröret, cykelljus monterad på k-stag och två små mejslar ner i hålet på baksidan gjorde susen. Trumman kom av och det var bara att pussla ihop pinne, fjäder och brickor igen. Backarna ser inte ut att ha lidit någon större skada.

Nu till nästa problem. Jag råkade i min iver rotera skivan och kan nu inte säga vilket hål i trumman som matchar "rätt" hjulbult. Detta kan tydligen påverka hjulets balans enligt åtskilliga källor. Det finns ett hål i skivan som jag gissar kan/ska användas för orientering - någon som känner till mer om detta? Egentligen kan jag efter märkena som avdragarbultarna gjorde i skivan bara montera trumman på två olika sätt. 50% chans att det blir rätt med andra ord..
gubbkeps
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 dec 2014, 22:04:49
Bilmodell: Corolla Kombi 1.6 XLi
Årsmodell: 1996
PostOrt: Göteborg

Re: (Corolla -96) får inte av bromstrumma - panik!

Inlägg av gubbkeps »

Tack malossi. Insåg igår efter lite läsning att det förmodligen "bara" handlade om en rostkant. Tänkte precis ge mig på trumman med vinkelslipen och en sliptrissa.
Skriv svar