Skrapande växellåda

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
wubat
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 19:03:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Sundsvall

Skrapande växellåda

Inlägg av wubat »

När bilen är kall kan det lätt bli ett skrapljud när jag växlar från ettan till tvåan, men från trean till tvåan funkar det bra. Detta försvinner efter bara ett par minuters körning och sedan går växellådan riktigt fint på alla växlar.

Bytte olja i lådan för några dagar sedan (Toyota original) då blev det mycket bättre innan fick jag köra ett par mil innan skrapet försvann.
Var i kontakt med Redline och de rekommenderade en olja som heter Redline D6 ATF. (den uppfyller API GL-4 normen).Bilen är en Avensis 07a med 2.0 diesel och 6 växlad manuell låda.

Är det någon som testat denna olja eller har något annat tips?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skrapande växellåda

Inlägg av cheetah1 »

Just exakt den oljan har jag inte testat, men jag har testat en annan Redlineolja, som även den var GL-4-märkt, och även om lådan gick mjukt som silke när den blev varm så gick det knappt att växla när den var kall. Blev lite skeptiskt tack vare det, om den har korrekt godkännande och rätt viskositet (vilket den också hade) borde det inte beté sig så. Men jag vet inte, dom kanske har blivit bättre på det också.

Skrap kan bero på dålig synkring på tvåan. Prova att dubbeltrampa och se om det inte uppkommer då, gör det inte det är det troligen en dålig synkring.
Och btw, ifall du inte vet vad dubbeltrampning är (jag fick lära mig att köra av min far som gjorde lumpen med 50-talslastbilar, så han lärde mig), trampa ur, lägg växeln i neutralläge, släpp kopplingen, trampa ur igen, lägg i nästa växel och släpp upp.

(Man kan även dubbeltrampa vid nedväxling, men det är svårare, då får man ge mellangas innan man trampar ur andra gången för att matcha varvtalet, vilket inte är det lättaste.)

Det är för att slippa detta man uppfann synkringen, så lådan gör detta själv när man håller växelspaken mot nästa växelläge.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Skrapande växellåda

Inlägg av Glenn »

Det låter absolut som dålig syncring på tvåan.

I min gamla honda CRX så hade jag exakt det felet (standardfel på de bilarna dock) och hällde i npån dyr redlineolja,
stod ATF på den också och det blev LITE bättre, men inte nämnvärt egentligen, du verkar ju dock ha betydligt mindre problem
så jag kan tänka mej att det eventuellt skulle kunna fungera för dej.

Syncringarna är inte så värst dyra, men det är mycket jobb att byta dom, lådan ska ner och isär.. många timmars arbete.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
wubat
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 19:03:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Sundsvall

Re: Skrapande växellåda

Inlägg av wubat »

Tack för tipsen!

Ang dubbeltramp, det räcker att jag tar växelspaken från ettan till neutral och sedan tvåan utan att dubbeltrampa och då går den fint att växla. Tror ni att det är en dålig synkring även då?

Är det någon som har en bild på vart pluggarna för tömning och nivå sitter på denna låda?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Skrapande växellåda

Inlägg av Glenn »

Ja, det låter absolut som en syncring.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar