Drivknutsdamasker Corolla -88

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
keihin
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 16 nov 2014, 15:27:22
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skellefteå

Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av keihin »

Har en Corolla 1988 som fick påpekande om dåliga yttre drivknutsdamasker på besiktningen.
Har idag börjat med bytet på vänster sida, demonteringen av axeln gick plättlätt på några minuter men jag får inte lös drivknuten från axeln!
Den rör sig lätt nån mm längs splinsen men sen är det tvärstopp, jag har bankat och slagit halva dagen med allsköns tillhyggen tills jag tillslut gav upp och åkte på Biltema och köpte deras drivknutsavdragare 191386 för 399:-, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... re-191386/
Får ändå inte lös den j*vla knuten!! :cry:
Har spännt upp avdragaren allt jag orkar och samtidigt slagit på knutens centrum men icket.

Någon som har nån idé?

Eller blir det till att lämna tillbaka damaskerna och köpa nån universalmodell som går montera med knuten på plats...? :-|

Tacksam för tips!

//Jonas
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av PierreW »

Troligtvis har du en modell av knut som inte ska tas loss, hade du köpt en yttre knut hade du alltså fått en drivaxel med yttre knut, men ingen inre utan fått flytta över den.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Vet ej hur Corolla har, men bytte damasker på en Tercel 4wd -87, som jag hafe för några år sen.

Den yttre knuten kunde inte delas, utan man fick dela inre knuten och dra damasken över axeln från det hållet,.
Med hela axeln i skruvstycket kunde man rengöra mycket bättre..

Den inre knuten delades genom att damasken togs av, och sen petade loss en spårring ytterst i medbringaren, och sen drog ur knuten ur medbringaren.

Med axeln i skruvstycket tog man bort en spårring högst upp, och drog av inre knuten.

Detta var som sagt en Tercel, men borde vara snarlika på en Corolla.
Micke.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Glenn »

Sen kan det lätt bli grader på "spärringen" om man inte får loss knuten direkt utan står och försöker och försöker.. och när man har grader där är det lögn i helvete att slå loss den.

Jag HATAR verkligen damaskbyte, det är tamejfan ALLTID bökigt och krångligt på ena eller andra sättet :/ ..Jag behöver byta damask (eller kanske knut nu när jag kört med kass damask sen i somras) på ST202'an och hade tänkt köra delbar damask, men det är ju inte heller helt enkelt.. man vill inte ta loss drivaxlen för den brukar sitta ordnetligt i lådan, och drar man i själva axeln kan man råka dela den inre knuten, och då ska man bända, och så pajar man knuten, eller så har man en avdragare men får inte loss den för den sitter för fast.. och sen ska den dit igen, och då har man antagligen skadat tätringen som sitter där och får byta den med, och det brukar också vara jobbigt GAAH..

SÅ då vill man byta den med drivaxeln på plats, och då är det trångt så inåt helvete, och svråt att komma åt att rengöra och packa om.. har man tur går det hysfat enkelt att dra ur knuten från navet och vinka ner den, men med vanlig otur så går det ju inte och då får man göra dte på plats, inte skoj.

Får man väl till allt så är universaldamaskerna (delbara) tämnligen usla på alla sätt, kass passform och kass hållbarhet.. dessutom jävligt bökigt att limma dom.

Ska man byta knut och den inte "går" att få loss på vanligt vis kan man spräcka innerdelen av knuten med huggmejsel eller nåt och plocka lös den i bitar, och sen slå dit den nya, har aldrig gjort det själv men det finns div videos på nätet där det demonstreras.

Funderar på att göra nåt sånt på min ST202 nu när jag upptäckte att drivknuten.se var väldigt billiga på nya knutar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
keihin
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 16 nov 2014, 15:27:22
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skellefteå

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av keihin »

Knuten bör gå att dela då man ser splines i centrum på den, samt att den rör sig nån ynka mm när man jobbar med den.
Jag fick dock inte isär den, utan jag åkte ytterligare en sväng till Biltema och köpte deras mindre universaldamask för 99.-, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ask-72354/
Samt en plastkona för montering (funkar nog lika bra med en 4:- PET-flaska...) för 89:-, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... on-191549/

Jag hade redan vänster drivaxel lös på arbetsbänken så jag smetade in konan med ett väldigt halt armaturfett som jag råkade ha hemma, heter Glidex: http://www.unipak.dk/sv/node/1082
Sen drog jag på damasken "ut och in" på konan och över knuten, för att sedan vända den rätt på plats på drivaxeln. Smala ändan av damasken passa bra på axeln men i tjocka ändan fäste jag den "ett steg in" på damasken och skar bort överflödig damask (dvs yttersta ringen).

På högersidan lät jag axeln sitta kvar i bilen, släppte bara centrummuttern samt 2 muttrar o 1 skruv under bärarmen, tryckte ut knuten ur navet och vek fjäderbenet åt sidan, skar bort gamla damasken, tryckte i lite nytt fett och höll dit min plastkona å drog på ny damask. På med klammer och återmonterade. Hela det damaskbytet tog kanske 10-15 min innan bilen stog på marken igen :)

Jag är övertygad om att det var sådana damasker som redan satt på min bil då de kändes lite "sladdriga"...de gamla var monterade våren 2010 enl notering i serviceboken. Helt ok livslängd med så snabb montering, och betydligt bättre än delbara som ska limmas ihop enligt min menning! Sådana har jag bara fått 1-2 månaders livslängd på... (men jag kanske haft otur?).
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Nutrition »

Om inte annat kan väl kompletta drivaxlar från skroten vara ett alternativ =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av PierreW »

keihin skrev:Knuten bör gå att dela då man ser splines i centrum på den, samt att den rör sig nån ynka mm när man jobbar med den.
Jag fick dock inte isär den, utan jag åkte ytterligare en sväng till Biltema och köpte deras mindre universaldamask för 99.-, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ask-72354/
Samt en plastkona för montering (funkar nog lika bra med en 4:- PET-flaska...) för 89:-, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... on-191549/

Jag hade redan vänster drivaxel lös på arbetsbänken så jag smetade in konan med ett väldigt halt armaturfett som jag råkade ha hemma, heter Glidex: http://www.unipak.dk/sv/node/1082
Sen drog jag på damasken "ut och in" på konan och över knuten, för att sedan vända den rätt på plats på drivaxeln. Smala ändan av damasken passa bra på axeln men i tjocka ändan fäste jag den "ett steg in" på damasken och skar bort överflödig damask (dvs yttersta ringen).

På högersidan lät jag axeln sitta kvar i bilen, släppte bara centrummuttern samt 2 muttrar o 1 skruv under bärarmen, tryckte ut knuten ur navet och vek fjäderbenet åt sidan, skar bort gamla damasken, tryckte i lite nytt fett och höll dit min plastkona å drog på ny damask. På med klammer och återmonterade. Hela det damaskbytet tog kanske 10-15 min innan bilen stog på marken igen :)

Jag är övertygad om att det var sådana damasker som redan satt på min bil då de kändes lite "sladdriga"...de gamla var monterade våren 2010 enl notering i serviceboken. Helt ok livslängd med så snabb montering, och betydligt bättre än delbara som ska limmas ihop enligt min menning! Sådana har jag bara fått 1-2 månaders livslängd på... (men jag kanske haft otur?).
Tänkte ge förslag på sånna damasker, vi hade sånna hemma på lager till inbytesbilar och äldre Toyotor som folk inte ville kosta på allt för mycket.
Väldigt smidigt att montera, ang knuten så är den garanterat inte en sån som ska delas på, den sätts ihop på fabriken sen ska den förbli ihop.
Så vill du köpa en yttre knut så får du en drivaxel utan inre knut på köpet om du handlar hos Toyota, som jag skrev ovan ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
keihin
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 16 nov 2014, 15:27:22
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Skellefteå

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av keihin »

Låter lite skumt att man måste byta hela drivaxeln när det säljs lösa yttre knutar på vissa ställen.
Jag tänker att man kan, som Glenn skrev tidigare, spräcka/kapa bort den gamla knuten å sen trä på en ny på axeln...
Jag tycker det känns tydligt att det är nån form av låsning som håller den kvar, men att den tydligen är utformad så att den inte går att lossa när den väl är på plats.
I mina öron låter det inte riktigt likt Toyota, det mesta verkar ju vara ganska genomtänkt och relativt servicevänligt på de här bilarna...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av Glenn »

har du kollat på drivknuten.se eller motsvarande om dom säljer en lös yttre knut till din bil ? ..isåfall går den att få bort oavsett avd toyota säger :)

På ST165 vet jag att folk bytt yttre knut trots att det enl toyota inte går.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Drivknutsdamasker Corolla -88

Inlägg av jlhp »

keihin skrev:Låter lite skumt att man måste byta hela drivaxeln när det säljs lösa yttre knutar på vissa ställen.
Jag tänker att man kan, som Glenn skrev tidigare, spräcka/kapa bort den gamla knuten å sen trä på en ny på axeln...
Jag tycker det känns tydligt att det är nån form av låsning som håller den kvar, men att den tydligen är utformad så att den inte går att lossa när den väl är på plats.
I mina öron låter det inte riktigt likt Toyota, det mesta verkar ju vara ganska genomtänkt och relativt servicevänligt på de här bilarna...
Det är nog tyvärr så att även solen har sina fläckar, är ju vansinne att yttre drivknutarna inte är demonterbara. Gick själv den långa vägen med att dela den inre drivknuten o sen dra på damasken från det hållet. Tog en hel kväll för båda sidor med god hjälp av en kompis, vi blev ju dessutom tvungna att köra extra för att köpa mer fett eftersom det inte ingick till de inre drivknutarna. En massa kladd med de inre, egentligen i onödan.

Samma kompis hade ganska nyligen ensam bytt yttre drivknutarna på sin VW Passat på cirka en halv timma per sida, smidigt då det till och med fanns en "avdragarskruv" för att lossa knuten...

Verkar ju dock vara en intressant metod att kränga på damaskerna utifrån med hjälp av glidfett och plastkon, men jag tyckte det verkade "ganska svårt"/omöjligt att töja det inre damaskhålet så mycket på mina damasker.

Har bara hört dåligt om limmade damasker, håller helt enkelt inte. Kan väl funka om man ska sälja bilen inom en vecka... När jag skulle köpa mina damasker visade det sig att Toyotas originaldamasker är delade. De verkade "ganska" besvärliga att få ihop i skarven, att göra det på plats, på tid innan limmet torkat och utan att få något fett på fel ställe såg jag inte som realistiskt. Reservdelskillen föreslog att jag skulle limma ihop damaskerna innan monteringen :shock: Det blev inga originaldamasker...
Skriv svar