DPR partikelfilter

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
wubat
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 19:03:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Sundsvall

DPR partikelfilter

Inlägg av wubat »

Hur vet jag om min motor 1AD-FTV har DPR partikelfilter.

ska byta olja i min Avensis diesel 2.0 126 HK. I instruktionsboken står det att det finns både med och utan DPR, och beroende på vilket är det olika krav på motoroljan. och är det skillnad mellan DPR och DPNR
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: DPR partikelfilter

Inlägg av Muda »

"TOYOTAs 1AD-FTV direktinsprutade, 4-takts common rail-dieselmotor (D-4D) är en rak 4-cylindrig, 16-ventilers DOHC-dieselmotor på 2,0 liter med turbo och laddluftkylare.

Motorn har direktinsprutning och ett common rail-system vilket ger bättre prestanda, renare avgaser samt låga ljud- och vibrationsvärden.

Motorn finns i 2 utföranden, med både oxidationskatalysator och DPF-katalysator (dieselpartikelfilter) resp med enbart oxidationskatalysator."


Utdrag ifrån rephandbok. Antar att lättast är att kolla gentemot hur mycket du betalar i fordonsskatt. Ganska rejält reducerad skatt (1500-2000:-ish)på DPF fordonen.
wubat
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 nov 2014, 19:03:04
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 7
PostOrt: Sundsvall

Re: DPR partikelfilter

Inlägg av wubat »

Tack för svaret! Då min skatt ligger på 3100kr så borde den ha partikelfiltret
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: DPR partikelfilter

Inlägg av cheetah1 »

Varför skulle den bli lägre för att man har partikelfilter? Är den tagen i trafik efter 1:a januari 2008 minskar skatten med 250 kronor, det är den enda lättnaden jag kan hitta i reglerna, såvida den inte är klassad som miljöbil, eller går på biobränsle.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: DPR partikelfilter

Inlägg av Muda »

"Storleken på skatten beror på fordonsslag, drivmedel och koldioxidutsläpp eller fordonsslag, drivmedel och skattevikt."

Lite klumpigt formulerat men utsläppen överlag blir ju lägre på en dieselbil med partikelfilter varav även skatten blir lägre.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: DPR partikelfilter

Inlägg av cheetah1 »

Såvida inte ett partikelfilter är nån form av magisk låda påverkar den inte koldioxidutsläppen alls, enbart partikelutsläppen (därav namnet). Katalysatorn (vilket man också har på en modern diesel) omvandlar andra farliga ämnen (i huvudsak NOx och CO oförbrända kolväten (HC-varianter) till CO2 (ökar alltså koldioxidmängden), N2 (kvävgas) och H2O (vattenånga). Något man har börjat med på modernare motorer som har effektivare förbränning är SCR-katalysatorer, där man tillsätter någon form av ureaämne (NH-varianter) för att genomföra reaktionen.

Edit: Däremot tycker jag att omvandlingsfaktorn för dieselbilar (2,33) borde vara lägre om man har partikelfilter, eftersom den straff, förlåt omvandlingsfaktorn är baserad på de partikelutsläpp dieslar har.
Skriv svar