Celica XX, MA45 -79
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 15 sep 2014, 12:56:39
- Bilmodell: Celica XX 2000S
- Årsmodell: 1979
- PostOrt: Västerås
- Ort: Västerås
Celica XX, MA45 -79
Hej Toyota-vänner! Jag är ny här på forumet och även ny på att skruva bil så räkna med att det kanske dyker upp en del simpla frågor och funderingar från min sida framöver – hoppas ni har överseende med det
Mitt intresse för klassiska bilar är däremot inte nytt. Men det är först på senare år som jag har börjat snegla mer och mer åt japanska bilar, främst 60- och 70-talare. Det är något i designen och detaljerna som jag gillar, speciellt hos JDM-bilarna. Med JDM-bilar menar jag inte stylade performance-bilar, som i och för sig också är riktigt coola, utan jag pratar om de standardbilar som byggdes för den inhemska marknaden i Japan. Jag pratar om detaljer som tex skärmspeglar som inte fanns med på de bilar som exporterades – jag menar, hur coola är inte dem?
I somras importerade jag en JDM-bil från Norge. Den plockades dit från Japan som ny 1979 och har mellan -79 och någonstans kring millennieskiftet endast rullat ca 11000 mil och det på norska kringel-krok-vägar. Ni som har varit i Norge vet ju att det i princip är omöjligt att köra fort på deras vägar så jag tror inte att bilen har utsatts för särskilt hårt slitage heller. Att bilen dessutom blev underredsbehandlad -97 är ju ett stort plus. Någonstans kring millenniumskiftet ställdes sedan bilen undan i garage och där har den stått ända till i somras då jag köpte den. Jag köpte den av en ytterst trevlig man - Olaf - som plockat fram bilen ur garaget ett par gånger om året för att ge den gamle japanen välbehövlig motion i form av några varv runt byn.
Bilen är en Celica XX vilket är första generationens Supra. Modellen (MA45) lanserades i Japan 1978 för att året senare även gå på export till USA (MA46). Den såldes alltså inte i Sverige – inte ens i Europa! Inte förrän en bit in på åttitalet nådde den Europa men då med ny kaross (A60-serien) och under namnet Celica Supra. Namnet Celica Supra togs för övrigt fram för bilarna som skulle exporteras – det inhemska namnet var Celica XX (uttalas Double X) men eftersom X, XX & XXX förknippades med klassificering av pornografiska filmer i väst valde man alltså att byta namn på exportbilarna.
Celica XX bygger på andra generationens Celica Liftback. Dörrar och bakparti har de båda modellerna gemensamt men huven förlängdes för att rymma två cylindrar till (rak sexa). Andra saker som skiljer Celica XX från Celica Liftback är bland annat skivbromsar både fram och bak, T-grill (enda Toyota-modell som fått ärva T-grillen från episka 2000GT), ”inglasad” b-stolpe och lyxigare inredning.
Hursomhelst, det är först nu som jag har fått tag i ett garage så det är först nu som jag kan börja meka. Byte av olja och oljefilter är precis avklarat – alltid en början
Mitt intresse för klassiska bilar är däremot inte nytt. Men det är först på senare år som jag har börjat snegla mer och mer åt japanska bilar, främst 60- och 70-talare. Det är något i designen och detaljerna som jag gillar, speciellt hos JDM-bilarna. Med JDM-bilar menar jag inte stylade performance-bilar, som i och för sig också är riktigt coola, utan jag pratar om de standardbilar som byggdes för den inhemska marknaden i Japan. Jag pratar om detaljer som tex skärmspeglar som inte fanns med på de bilar som exporterades – jag menar, hur coola är inte dem?
I somras importerade jag en JDM-bil från Norge. Den plockades dit från Japan som ny 1979 och har mellan -79 och någonstans kring millennieskiftet endast rullat ca 11000 mil och det på norska kringel-krok-vägar. Ni som har varit i Norge vet ju att det i princip är omöjligt att köra fort på deras vägar så jag tror inte att bilen har utsatts för särskilt hårt slitage heller. Att bilen dessutom blev underredsbehandlad -97 är ju ett stort plus. Någonstans kring millenniumskiftet ställdes sedan bilen undan i garage och där har den stått ända till i somras då jag köpte den. Jag köpte den av en ytterst trevlig man - Olaf - som plockat fram bilen ur garaget ett par gånger om året för att ge den gamle japanen välbehövlig motion i form av några varv runt byn.
Bilen är en Celica XX vilket är första generationens Supra. Modellen (MA45) lanserades i Japan 1978 för att året senare även gå på export till USA (MA46). Den såldes alltså inte i Sverige – inte ens i Europa! Inte förrän en bit in på åttitalet nådde den Europa men då med ny kaross (A60-serien) och under namnet Celica Supra. Namnet Celica Supra togs för övrigt fram för bilarna som skulle exporteras – det inhemska namnet var Celica XX (uttalas Double X) men eftersom X, XX & XXX förknippades med klassificering av pornografiska filmer i väst valde man alltså att byta namn på exportbilarna.
Celica XX bygger på andra generationens Celica Liftback. Dörrar och bakparti har de båda modellerna gemensamt men huven förlängdes för att rymma två cylindrar till (rak sexa). Andra saker som skiljer Celica XX från Celica Liftback är bland annat skivbromsar både fram och bak, T-grill (enda Toyota-modell som fått ärva T-grillen från episka 2000GT), ”inglasad” b-stolpe och lyxigare inredning.
Hursomhelst, det är först nu som jag har fått tag i ett garage så det är först nu som jag kan börja meka. Byte av olja och oljefilter är precis avklarat – alltid en början
- Bilagor
-
- Celica XX.png (228.82 KiB) Visad 17186 gånger
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Celica XX, MA45 -79
Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet.
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Här är en från Finland i somras.
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Här är en från Finland i somras.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Toraz
- Inlägg: 68
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1981
- PostOrt: 82023
- Land (Country): Sverige
Re: Celica XX, MA45 -79
Fett!! Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta
Ser fram imot att se mer av detta
Richard
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 15 sep 2014, 12:56:39
- Bilmodell: Celica XX 2000S
- Årsmodell: 1979
- PostOrt: Västerås
- Ort: Västerås
Re: Celica XX, MA45 -79
[quote="Johnny Blade"]Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet.
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Kul att du gillar den. Har hittills inte stött på någon annan mk1 i Sverige men om någon av er har gjort det vore det kul att höra mer om det.
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Kul att du gillar den. Har hittills inte stött på någon annan mk1 i Sverige men om någon av er har gjort det vore det kul att höra mer om det.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica XX, MA45 -79
Jaha, det är därför Celica Supra är Mk2
Frågan är om inte jag har en såndär radiostyrd, måste kolla, möjligen var det en nyare..
Frågan är om inte jag har en såndär radiostyrd, måste kolla, möjligen var det en nyare..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 15 sep 2014, 12:56:39
- Bilmodell: Celica XX 2000S
- Årsmodell: 1979
- PostOrt: Västerås
- Ort: Västerås
Re: Celica XX, MA45 -79
TackarToraz skrev:Fett!! Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta
Gillar din Liftback btw
- Toraz
- Inlägg: 68
- Blev medlem: ons 08 apr 2009, 13:48:17
- Bilmodell: Celica
- Årsmodell: 1981
- PostOrt: 82023
- Land (Country): Sverige
Re: Celica XX, MA45 -79
Double X skrev:TackarToraz skrev:Fett!! Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta
Gillar din Liftback btw
hur trivs du med en hittills då?
Richard
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
Toyota:
Celica Liftback -81 klenoden
Celica Liftback -82 skrot
Celica Supra -85 track day
Camry Touring -88 vardags
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 15 sep 2014, 12:56:39
- Bilmodell: Celica XX 2000S
- Årsmodell: 1979
- PostOrt: Västerås
- Ort: Västerås
Re: Celica XX, MA45 -79
Mycket bra. Mycket känsla i bilen. Håller på och plockar bort lister, emblem, sidoblinkers mm för att kunna gå igång med rostlagning.Toraz skrev:Double X skrev:TackarToraz skrev:Fett!! Grymt initiativ att plocka in den denna.
Ser fram imot att se mer av detta
Gillar din Liftback btw
hur trivs du med en hittills då?
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 15 sep 2014, 12:56:39
- Bilmodell: Celica XX 2000S
- Årsmodell: 1979
- PostOrt: Västerås
- Ort: Västerås
Re: Celica XX, MA45 -79
Mailade Transportstyrelsen och frågade om det finns fler av denna modell i Sverige. Det gör det inte, varken från japanska eller amerikanska marknaden. Så ditt antagande var riktigt Johnny BladeDouble X skrev:Johnny Blade skrev:Underbart! MKI'an har länge varit min favorit bland Toyotorna.Detta måste vara den enda i landet.
Det brukar dyka upp nån på eBay då och då (USA då).
Kul att du gillar den. Har hittills inte stött på någon annan mk1 i Sverige men om någon av er har gjort det vore det kul att höra mer om det.
Har inte längre tillgång till garage så projektet står still för tillfället. Om någon känner till garage till vettigt pris i Västerås-trakten tar jag gärna emot tips via PM.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica XX, MA45 -79
Jag hittade f.ö min radiostyrda bil som jag trodde var en sådan.. dne ser ju inte ut som på bilden iaf, mer lik en Mk2, den är dock märkt "Celica XX twin cam 24valve".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se