Sida 1 av 1

Hårda vs mjuka bromsbelägg

Postat: sön 26 okt 2014, 21:05:37
av Eke
De som kör typ bana och så brukar ju montera lite hårdare bromsbelägg.
För oss vanliga Svenssons vad är fördelarna med dessa belägg?
Borde ju hålla längre samt inte damma så mkt jämfört med vanliga belägg eller?
Nackdel då... Sliter det mer på bromsskivorna?

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Postat: sön 26 okt 2014, 22:10:49
av SueCia
Eke skrev:De som kör typ bana och så brukar ju montera lite hårdare bromsbelägg.
För oss vanliga Svenssons vad är fördelarna med dessa belägg?
Borde ju hålla längre samt inte damma så mkt jämfört med vanliga belägg eller?
Nackdel då... Sliter det mer på bromsskivorna?
En stor nackdel är att bromsverkan är sämre än originalbeläggen, tills dom har blivit varma, då är det bättre. Men troligast så är nog beläggen bara ljumma när man ska panikbromsa.

Jag har bytt till greenstuff belägg vilka ska vara "ganska hårda" och det känns en otrolig skillnad mot original, hade aldrig bytt om jag visste att det skulle bli såhär. Inte på något sätt trafikfarligt, men nog fan är dom sämre än original utan tvekan.

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Postat: sön 26 okt 2014, 23:21:01
av Rastaman
Hade EBC redstuff på T-sporten, funkade helt klart utan bekymmer på gatan men orkade ändå inte med riktigt på bana.
På nuvarande bilar (en miata och en Lancer Evo3) kör jag Carbotech belägg som är "riktiga" prylar jämför med EBC och de funkar kalas på gatan fast de gnisslar riktigt rejält när de är kalla. Carbotech är kända för att vara ganska snälla mot skivorna jämfört med andra riktiga rejsbelägg. Och på bana är det galet vilken skillnad hur bra de är.

Re: Hårda va mjuka bromsbelägg

Postat: mån 27 okt 2014, 00:44:58
av Glenn
Det är ju en förenkling att kalla belägg för hårda eller mjuka, bromsbelägg är en hel vetenskap, och man kan inte göra belägg som är bra på allt, så det blir alltid en kompromiss.

Om beläggen ska klara hög temperatur (undvika fadeing) så brukar dom funka dåligt kalla, ska dom "betta" bra så brukar dom slita skivor, och ska man ha vassare belägg rent allmänt brukar dom damma och gnissla.

Det man gör när man byter är egentligen att man väljer andra saker att prioritera än vad tillverkaren gjorde från början, biltillverkaren tycker tex att det är viktigt att dom inte dammar och gnisslar, det skiter man oftaast i om man kör på bana eller bara mer aktivt.. Samma sak med att beläggen på en standardbil MÅSTE funka kalla, det behöver inte specialiserade banbelägg göra.

Jag har hört alldeles för mycket negativt om EBC för att köpa sådana, så jag kör TRD black på ST205'an, dom är märkbart annorlunda än original iaf, till det positiva tycker jag.

Här är ett diagram på egenskaperna på ett TRD black och ett originalbelägg:

Bild

Man kan ju se att man offrat dammighet, hållbarhet och gnissel för att istället få mer "körinriktade" egenskaper.

Om man istället tittar på TRD red (som enbart är avsett för bankörning) så har man helt andra egenskaper på det.

Bild

..Dock så funkar inte dessa kalla, vilket gör dom olämpliga på gatan, medans TRD black är avsedda för folk som vill ha nåt vassare på gatan.

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Postat: tis 28 okt 2014, 20:50:26
av Eke
Original är bäst för en vanlig svensson alltså

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Postat: tis 28 okt 2014, 20:56:37
av PierreW
Eke skrev:Original är bäst för en vanlig svensson alltså
Jag har kört med EBC greenstuff på Volvon, håller länge, gnisslar inte och dammar mindre. Inga problem med kalla bromsar heller.

Re: Hårda vs mjuka bromsbelägg

Postat: tis 28 okt 2014, 21:16:50
av Eke
Sliter det mer på skivorna om man tex byter till EBC greenstuff?