Skakar i ratten.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
RilleH
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 08:10:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Alstermo
Land (Country): Sverige

Skakar i ratten.

Inlägg av RilleH »

Hejsan!

Jag har en Toyota mr2:a (1991) 2.0l och det är så när jag kommer upp i högre hastigheter över 100km/h så börja ratten skaka och ökar man så börja den nästan svaja på vägen så jag undrar vad det kan beror på? Sen undrar jag om bussningen ska se ut som på bilden?
Tacksam för alla svar!

Mvh Rickard
Bilagor
image.jpg
image.jpg (163.46 KiB) Visad 2448 gånger
joakim86
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 07:37:58
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åby
Land (Country): Svergie

Re: Skakar i ratten.

Inlägg av joakim86 »

kan vara någon tappad vikt på något hjul
eller gått emot någon trottoarkant så framvagnen har blivit ändrad så en framvagns inställning behövs
RilleH
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 08:10:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Alstermo
Land (Country): Sverige

Re: Skakar i ratten.

Inlägg av RilleH »

Nej köpte fina fälgar utan Kantstötningar och har satt dit helt nya kuhmo däck för 2 mån sen. Jag har inte varit emot men vet inte om förra ägaren har de...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Skakar i ratten.

Inlägg av Glenn »

Blev dom bra balanserade då ? ..vissa bilar är extremt känsliga för obalans.

Sen skulle jag försöka rycka i hjulen och försöka se om du har nåt stort glapp nånstans, min ST202 hade
ju en utsliten bussning vänster bak som gjorde att hjulet kunde vicka nån millimeter, blev väldigt "spännande"
att köra den bilen, var som natt och dag när jag äntligen hade lyckats bytt bussningen sen.

Din bild föreställer väl krängningskämmarbussningen ? ser ju lite slitet ut men borde inte kunna orsaka ditt problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
RilleH
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 19 sep 2013, 08:10:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Alstermo
Land (Country): Sverige

Re: Skakar i ratten.

Inlägg av RilleH »

Jag lämnade in dom till en riktig däckfirma som byte och balanserad hjulen så bör inte kunna beror på hjulen iaf.
Okej få testa att hissa upp bilen och rycka i hjulen.
Japp det är den bussning ;)
Kan stötdämparna ge skakningar? För ägaren innan köpte dämpare (coilovers h&r) och motor ifrån en skrotad bil.
Skriv svar