Sida 1 av 1

Megasquirt st185

Postat: tor 26 jun 2014, 20:50:56
av allexx_909
Tja, är på väg att sätta in MS 2.2 i min Celica, men jag har ingen aning om hur det ska kopplas så jag hoppades på att någon här inne skulle ha ett lämpligt kopplingsschema till det och även om någon här inne har en grovmapp till MS:et. Tänkte försöka få igång bilen så snart som möjligt. Har fått den av en vän som har slaktat hela bilen, så har ingen som helst koll på vart saker och ting ska sitta osv! :wtf:

Re: Megasquirt st185

Postat: fre 27 jun 2014, 23:17:34
av Pipedreams
Det finns plug & play MS att köpa till mr2/st185 annars. Men jag kan säga så här: Det är billigt men vad kostar det i tid och i slutändan kanske pengar? Jag har erfarenhet av de flesta sprut på marknaden och jag har svårt att få megasquirt att lira. Även betydligt dyrare sprut brukar ha problem med celicans originaltrigger. Tycker inte att det är speciellt användarvänligt. Mappningen i sig är inget bekymmer men innan man fått triggers och alla övriga inställningar rätt så blir man lätt gråhårig så det är absolut inget jag rekommenderar till nybörjare. Köp hellre ett lite dyrare Plug & play, speciellt om du inte har en aning om hur det ska kopplas.

Re: Megasquirt st185

Postat: lör 28 jun 2014, 14:46:25
av Muda
Håller med Pipedreams.

MegaSquirt är inte särskilt lämpligt om man inte har erfarenhet och vet hur allt ska sitta.

Väldigt lätt att ställa parametrar fel. Varit om bilar som gått i "limp home mode" i 150Km/h med överladd på 1.2 bar.

Bilen försöker ställa ner allt till ett felsäkert läge, MS jobbar runt det hela och tvingar trots överladd och ökad bränslematning.

Om du tänkt använda den du har där är nog det bästa och kolla om det finns någon kunnig, alt. en firma som kan tänka sig att installera MS åt dig.

Re: Megasquirt st185

Postat: fre 15 aug 2014, 17:34:19
av engan
Pipedreams skrev:Det finns plug & play MS att köpa till mr2/st185 annars. Men jag kan säga så här: Det är billigt men vad kostar det i tid och i slutändan kanske pengar? Jag har erfarenhet av de flesta sprut på marknaden och jag har svårt att få megasquirt att lira. Även betydligt dyrare sprut brukar ha problem med celicans originaltrigger. Tycker inte att det är speciellt användarvänligt. Mappningen i sig är inget bekymmer men innan man fått triggers och alla övriga inställningar rätt så blir man lätt gråhårig så det är absolut inget jag rekommenderar till nybörjare. Köp hellre ett lite dyrare Plug & play, speciellt om du inte har en aning om hur det ska kopplas.
Njae det går absolut att köra originaltriggern med ett MS, den står till och med i listan för ms3x manualen för trigger setups som fungerar. Ungefär samma konfiguration sitter på 7mgte i mk3 supra och där är det många som kör med originaltrigger och MS.

Re: Megasquirt st185

Postat: lör 16 aug 2014, 18:22:52
av Pipedreams
Kan hända att de fått till filtrering av signalen på ms3 men på de äldre kan man läsa om väldigt många som har problem med signalen. Och när den missar så dör den i bästa fall men den kan lika gärna trigga och då hoppar tändningen 30grader och det är inte helt bra :)

Re: Megasquirt st185

Postat: mån 25 aug 2014, 16:53:34
av engan
Pipedreams skrev:Kan hända att de fått till filtrering av signalen på ms3 men på de äldre kan man läsa om väldigt många som har problem med signalen. Och när den missar så dör den i bästa fall men den kan lika gärna trigga och då hoppar tändningen 30grader och det är inte helt bra :)
Om den triggar efter att ha missat så är något absolut fel med koden! Vilken version av hårdvara/mjukvara har man fått det här felet med??