Byta Synkringar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Byta Synkringar

Inlägg av Larco »

Någon som kan ge mig en bild av vilket arbete som går åt för att byta synkringar i E150 växellådan på ST165an?
2an o 3an är de som är aktuella isf.

Man behöver väl avdragare till dreven. klarar man sig med en vanlig 3-klo eller behöver man specialavdragare?
Behöver man en hydralpress sen för att få på dem eller kan man klara sig med enklare verktyg?
Kan man sätta i synkringarna från ST205an eller iaf ST185CS? De är ju lite tåligare.

Jag har ingen klar bild av vad som krävs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Pipedreams »

Det är lite pyssel. Det som kräver avdragare är femmans växel. På ena axeln sitter hubben som synkringen och synkhylsan går över. Den är det 3st m8 hål i. Den måste man ha en platta med 3hål i och en fingängad bult i mitten som pressar på axeln. På andra axeln sitter drevet pressat på. Det får man bort med vanlig avdragare som inte har för stora klor. Efter det kan man få isär lådan och plocka ut axlarna. För att demontera alla drev på axlarna är press att föredra men det går även med avdragare med stort djup. Jag har även lyckats knacka isär dom men det är inte alltid det sitter så löst. Och det kräver att man tillverkar bra mothåll som fördelar kraften över kuggarna. Annars är det lätt att man knäcker nåt kugg.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Larco »

Tack för den fina beskrivningen Håkan.
Hur är det när man ska sätta tillbaka dreven? Ska de pressas på med ett visst tryck eller ska de bara till den viss position?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Pipedreams »

Man pressar dit dom tills dom stannar. Man känner när det tar stopp.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Larco »

Drar upp denna tråd igen då jag nu på riktigt funderar på att ta isär lådan och byta synkringen på 3an och kanske på 2an beroende på hur hur den ser ut. Så nu till min fråga.

Ni som gjort detta förut, vilka delar brukar man behöva byta när man kört med slitna synkringar på 2ans och 3ans växel?
Synkringen är ju uppenbar. Behöver man byta synkhylsan som glider över drevet och själva växeldrevet också?

Undrar också om man kan byta till de förstärkta synkringarna från sena st185an då också?

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1988_T ... _3305.html
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1992_T ... _3305.html
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Byta Synkringar

Inlägg av amby »

Detta är intressant för mig med...ska pyssla lite med lådan i helgen...om jag kan
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Larco »

Pipedreams skrev:Det är lite pyssel. Det som kräver avdragare är femmans växel. På ena axeln sitter hubben som synkringen och synkhylsan går över. Den är det 3st m8 hål i. Den måste man ha en platta med 3hål i och en fingängad bult i mitten som pressar på axeln. På andra axeln sitter drevet pressat på. Det får man bort med vanlig avdragare som inte har för stora klor. Efter det kan man få isär lådan och plocka ut axlarna. För att demontera alla drev på axlarna är press att föredra men det går även med avdragare med stort djup. Jag har även lyckats knacka isär dom men det är inte alltid det sitter så löst. Och det kräver att man tillverkar bra mothåll som fördelar kraften över kuggarna. Annars är det lätt att man knäcker nåt kugg.
Jag har nnu äntligen börjat riva isär lådan nu och jag förstår vad du menade med avdragaren till 5ans växel. Det gick bra tills jag kom till 5ans drev. Det ensamma drevet fick jag bort efter jag modifierat min 3-kloavdragare med hjälp av vinkelslipen :) , men jag fick inte loss grejerna på andra axeln. Var köper man en såndär avdragare med 3st m8 som man skruvar in i drevet?
Jag har sett massor med 2 skruvar men inte med 3st.

Sen borde det väl hjälpa att värma dreven lite också om de sitter hårt?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Larco »

Har nu fixat avdragare till 5ans drev och fått bort det. Satt hårt som fasen.
Nu har jag nästan fått isär lådan men lagret på ingående axel verkar lagret sitta pressat på axeln vilket hindrar mig från att få av växellådshuset. Det finns en litet tunt spår på detta lager som tyder på att det skulle kunna tänkas att man ska ha en avdragare även till detta. Verkstadshandboken nämner inte ens detta lager... :(
Så hur ska man göra med detta stora lager?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Cyrix »

Larco skrev:Har nu fixat avdragare till 5ans drev och fått bort det. Satt hårt som fasen.
Nu har jag nästan fått isär lådan men lagret på ingående axel verkar lagret sitta pressat på axeln vilket hindrar mig från att få av växellådshuset. Det finns en litet tunt spår på detta lager som tyder på att det skulle kunna tänkas att man ska ha en avdragare även till detta. Verkstadshandboken nämner inte ens detta lager... :(
Så hur ska man göra med detta stora lager?
Lagret sitter inte fast i huset, det sitter kvar på "stocken" när du tar av huset.
Här är en bild på hur lådan ser ut när du får av huset:
Bild
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Byta Synkringar

Inlägg av Pipedreams »

Kom även ihåg att ta bort bulten som låser axeln till backdrevet. Den sitter på framsidan av lådan brevid påfyllningspluggen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar