Corolla -00 1,6 VVTI oljeförbrukning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sensonic
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 19:35:15
Bilmodell: Toyota Auris 1,4D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Skåne
Ort: Skåne

Corolla -00 1,6 VVTI oljeförbrukning

Inlägg av sensonic »

Jo, det här är ju en klassiker men Toyotaverkstaden hävdar att det inte är onormal förbrukning och rekommenderar ingen åtgärd. 13000 mil nu och sedan 1500 mil tillbaka drar bilen typ 2 liter olja på 500-700 mil. Dessförinnan ingenting alls mellan servicarna.

Verkstaden vill alls inte kännas vid att många tidiga VVTI har problem med oljeförbrukning. Antar att det är för att de inte vill göra goodwill så blir det lite fåniga argument istället.

Till min fråga. Om det nu inte är det vanliga felet funderar jag lite kring oljeavskiljare. På V70 t ex finns det sådana. En liten plastburk där avlagringar och gegg från motoroljan samlas och efter många mil blir det fullt och den ska tömmas. Gör man inte det så blir det stopp i cirkulation och ventilation i blocket, därefter otrevligheter.

Finns motsvarande på Toyotamotorn?

Om den finns, kan man även kolla vevhusventilation på Toyota genom att ta ut oljestickan och sätta en plastpåse där? Om den blåser upp plastpåsen funkar inte ventilationen, den ska suga ihop den istället.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Corolla -00 1,6 VVTI oljeförbrukning

Inlägg av Muda »

Inte jättesannolikt...

Större risk med ventiltätningar som gett vika alt problem med blocket.

Det du refererar till är bekymmer med tidiga ZZ motorer?

Att byta Shortblock på en 00 är kanske inte så kostnadseffektivt. Vad är det för olja som fylls på?

Stött på både en och annan som förbränner/dricker upp litervis med 5w/30 olja.

Finns en jäkligt bra olja på Toyota TGMO (Toyota Genuine Motor Oil). Delsyntetisk förvisso, 10W/40.

Brukar funka riktigt bra på ZZ motorer.

Relativt billig också 125:- litern.

Kan ju vara ett bättre alternativ än att börja riva motor...
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Corolla -00 1,6 VVTI oljeförbrukning

Inlägg av fredrik mkIII »

Hej. Alltid tråkigt med oljeförbrukning. Det finns ju mirakelmedel för sådant här :). Inget jag själv har provat men jag har hört att folk har testat och gillat resultatet. Det är positiv vevhusventilation utan något flammfilter på toyotorna. Så motorn kommer alltid flåsa lite luft ur oljestickan antar jag.

Oljeförbrukningen enligt Toyota får uppgå till 0,5l/100mil. Och det ska anses som normalt.
Ett nytt shortblock kostar ca 7000 om jag inte minns fel. Mycket saker för pengarna. Men om det är värt det är ju en annan femma. Motorerna ska inte dra något nämnvärt med olja efter bytet. Min tjej har en corolla -06 med uppgraderade blocket. Den drar verkligen ingen olja. Så den sköter vi oljebytena på så gott vi bara kan för att den ska förbli "tät"

Lycka till :)
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar