Motorbygge Celica GT 1975
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 116
- Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
- Bilmodell: celica ta22
- Årsmodell: 73
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Shit av avis ja blir.
Står ju lite i valet o kvalet hur ja ska göra med motor.
Då ja troligtvis kommer sälja bilen sen så känns det dumt att börja på nått
Värre motorbygge. Blir nog att org renovera 2tn först o främst.
Va e de för speciell diff,
Står ju lite i valet o kvalet hur ja ska göra med motor.
Då ja troligtvis kommer sälja bilen sen så känns det dumt att börja på nått
Värre motorbygge. Blir nog att org renovera 2tn först o främst.
Va e de för speciell diff,
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är för diff, det finns ett Toyotamärke på den så det är troligen Toyotas egna för rally, den är tydligen ställbar..
Ja det är svårt det där med motor och man vill ju inte lägga ner en förmögenhet och samtidigt ha bra effekt...
Ja det är svårt det där med motor och man vill ju inte lägga ner en förmögenhet och samtidigt ha bra effekt...
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Vilka tuffa prylar du har, men varför överger du det gamla blocket? Kostnadsfråga eller några fördelar som jag missar?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Lite både och, det gamla blocket har en cylinder man har svetsat i och det funkar kanske bra som det är men vill man ha det perfekt så får man sätta i foder alternativt bygga i nytt block, det var tanken från början men efter att ha sett hur mycket special det är som är bearbetat och modifierat i blocket så inser jag att det kommer kosta mycket pengar att bygga ett helt nytt.Hornlund skrev:Vilka tuffa prylar du har, men varför överger du det gamla blocket? Kostnadsfråga eller några fördelar som jag missar?
Eftersom bilen inte ska tävlas med så anser jag det inte värt att bygga en så pass avancerad motor utan bättre att bygga på ett standard 3T block och flytta över godbitarna som jag kan använda, jag tappar kanske 20 hkr men det är av mindre betydelse för mig i nuläget, de pengar jag kan få för blocket för den som vill ha en 2L vev betalar troligen en hel del av renovering och bygget av den nya motorn...
Så det är både ekonomi och lite sunt förnuft
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: ons 04 nov 2009, 18:54:49
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: KÅGE
- Ort: Skellefteå
Re: Motorbygge Celica GT 1975
härligt bygge! vad tror du att efekten blir
Corolla KE50 -77 Gt86 -12
http://www.garaget.org/Ostvikarn
http://www.garaget.org/Ostvikarn
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Vet inte riktigt men gärna i närheten av 200 så är jag nöjdele92 skrev:härligt bygge! vad tror du att efekten blir
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Riktigt sunt resonemang, men jag blir ju onekligen nyfiken på hur du fått fatt i den där maskinen från första början. Det är något speciellt med motorer som fått gå tävling, kan bli ganska knepigt att få till på ett bra vis utan alla facit från de som ursprungligen byggde den.
Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå
Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- fireblade
- Inlägg: 135
- Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:17:04
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1975
- PostOrt: Hässleholm
Re: Motorbygge Celica GT 1975
Det är en lång historia, från början byggdes bilen av en kille i Stockholm, tydligen var han vän med en man vid namn Tom Avellan som var en grym motorguru, han hjälpte tydligen ett Italienskt F3 team att bygga motorer, av någon anledning så hamnade en sådan motor i min Celica men killarna som byggde bilen stannande av och bilen blev stående, så småningom såldes den till en annan kille här i Hässleholm som tänkte bygga klart, tyvärr blev den stående på nytt och när jag till slut fick loss den så hade den stått i ca 14 år...Hornlund skrev:Riktigt sunt resonemang, men jag blir ju onekligen nyfiken på hur du fått fatt i den där maskinen från första början. Det är något speciellt med motorer som fått gå tävling, kan bli ganska knepigt att få till på ett bra vis utan alla facit från de som ursprungligen byggde den.
Låter som du kommer att få duktigt med krut i den nya motorn ändå
Jag gjorde iordning bromsar och besiktigade, två anmärkningar...
Motorn gick inte riktigt bra så jag renoverade förgasarna (Dellorto 45:or) och åkte ner till Åstorp där den kördes på rullande landsväg och justerades, de trodde att jag hade ett felaktigt grenrör för motorn tappade efter 6000 varv och gav 145 hkr, jag bad dom kolla komp och det visade sig vara dålig och ojämn komp
Jag trodde först att ventilerna var ärgade eftersom motorn stått så länge, så jag lyfte toppen och insåg att även kammarna inte var riktigt dragna och hade vridit sig, troligen är detta dessutom original F3 kammar och de hade en restriktor som gjorde att de inte varvade mer än ca 6500 rpm, så nu verkar det mesta sitta i toppen
Kammarna är på slipning hos ENEM och toppen gås igenom, så i höst blir det ny bromsning och förhoppningsvis rätt inställda kammar och täta ventiler, så det borde bli helt andra siffror...