Sida 1 av 3

Steglös automatväxellåda

Postat: mån 06 jan 2014, 17:28:12
av SvEsson
Hallo ;)
Nån som har erfarenheter av den steglösa automatlådan i Auris. Kallas Valvematic. Nåt man bör undvika? Kostar i underhåll? Bättre än tyska DSG-lådorna som man kan läsa mycket problem om?

Är Multidrive S i Avensis av samma typ?

Har tröttnat på att växla.....numera ofta 6 växlar att veva runt :?

................ 8-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: mån 13 jan 2014, 19:21:55
av YarisMek
Erm,,, blev lite förvirrad där. Auris har antingen manuell eller MMT automat låda. MMT = Multimode Manual Transmission. + de som är i hybrid bilen. Har du testat hybriden? ;)
Jag har ej stöt på något allvarligt med den lådan. Men den är lite speciell. Det är en manuell låda som styrs med elektriska motorer.

Valvematic har med motorn o göra, som jag vet om. VVT som är Variable Valve Timing. Så det är en system som ska minska bränsle förbrukningen osv.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: mån 13 jan 2014, 22:19:59
av Pugho
Eftersom MMT är en servostyrd manuell låda och DSG en dubbelkopplingslåda så känns det inte troligt att MMT är lika snabb som DSG.
Själv har jag kört ca 10000 mil med DSG (2000 med gamla 6vxl och snart 8000 med 7vxl) och inte haft några som helst problem. Funkar kanon.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: mån 13 jan 2014, 22:25:54
av SvEsson
OK YarisMek

Jag är visst lite snett ute här... :?
Strunt i Valvematic - har inget med växellådan att göra

Jag har inte testat Auris hybrid än. Tycker nog inte att nackdelarna med ett ganska komplicerat motorsystem uppvägs av den mycket lilla el-driftskapaciteten

MEN
har jag alldeles fattat fel om Auris växellåda är av gammal "DAF"-princip?
DVS remdrift där man varierar remskivornas diameter utifrån belastning och hastighet.
Det är just erfarenheter av denna växellådstyp i modern Toyota-version jag efterlyser

Samma växellådsprincip gäller väl också Primus såvitt jag förstått
Rätta mig gärna om jag jar fel ........8-)

Oj då - en kommentar av Pugho också medan jag skrev detta

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 00:01:35
av Glenn
Man kan väl fortfarande inte få dragkrok på hybriderna eller ? ..det skulle ju jag se som en anledning att inte köpa hybrid.

Det verkar inte vara en CVT-låda ('a la DAF) utan en manuell servostyrd som folk redan sagt, vilket ju också dubbelkopplingslådorna är (fast på ett lite annat sätt, med för och nackdelar).

MMT är väl i princip en sekvensiell låda ('a la MC) som styrs av servon, automatiskt eller manuellt, vet att den fungerade ganska uselt i yarisen när den kom (iaf i automatläge), men dom nuvarande ska fungera bättre.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 08:09:17
av Dale
Glenn skrev:Man kan väl fortfarande inte få dragkrok på hybriderna eller ? ..det skulle ju jag se som en anledning att inte köpa hybrid.
RX hybriderna får dra 2000kg.

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 15:00:46
av Glenn
Men inte prius och auris ?

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 16:19:53
av SvEsson
Tack för alla inlägg.. :)

Inser nu att jag blivit vilseledd av att det på Toyotas hemsida finns ett Auris-alternativ med "steglös automatisk växellåda". Där spårade jag över på gamla DAF-principen :?

Auris aut.låda är alltså egentligen en automatiserad "konventionell" växellåda där koppling och växelbyte sker med automatik. Kan stegas manuellt också? Det kan i alla fall de franska EGS/FAP lådorna som väl funkar på liknande sätt. Ang dessa så sägs att de funkar bäst med "manuell" växling. Är rätt långsamma annars :(

Ha det.................. 8-)

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 18:07:31
av PartyBoy
Det är ju självklart att nya auris finns med cvt! . Mmt är borttagen för det vet ju alla att det är riktigt skräp. Den steglösa automatlådan fungerar fint i aurisen, kan dock upplevas lite trött pga den lilla motorn. Helt klart värd en provkörning!

Re: Steglös automatväxellåda

Postat: tis 14 jan 2014, 20:03:10
av cheetah1
Moderna CVT-lådor brukar använda ett stålband, nästan som en kedja, snarare än en gummirem som DAF hade. Bara skotrar som har gummirem numera.
Jag hade en Subaru Legacy med deras Lineartronic, och den funkade klockrent, helt silkesmjuk gång. Enda tecknet på att den fanns var ett svagt svagt vinande från remmen.

Har dock ingen erfarenhet av Toyotas varianter (och jo, dom har flera bilar med dylik låda som alternativ idag).