Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Tjena!
Efter ett par år i dvala var det dags att damma av kontot här när en Toyota äntligen inhandlats igen.
Börjar väl med lite text o bilder så ska jag försöka uppdatera när det händer nått vettigt i garaget
-Har under ganska många år haft ett sug efter något Japanskt med lite effekt istället för det bekväma valet med Volvo hela tiden. Efter många timmar framför datorn där alla möjliga och omöjliga bilar jämfördes dog allt av när sambon blev arbetslös, tappade suget rätt rejält trots att en 190 med luftfjädring inhandlades som tröst.
När jag en dag skulle jämföra lite priser på rx-7or (en kompis ville sälja sin) såg jag Soarer som sökord i en av annonserna och kom ihåg nån fläskig Soarer från DriftWorks så började söka på dessa, ramlade då över en bil som låg såpass rätt i pris att det inte spelade nån roll om tanten hade jobb eller inte så jag åkte upp till Katrineholm med två kompisar och det hela slutade med affär.
Bilen var helt original när jag hämtade den med 1jz-GTE och automatlåda så när som på öppet filter.
Har nu satt dit kattersättare och bytt dom bakre ljuddämparna. Kommer inte hända mkt i trimväg då jag vill hålla den här som glidarbil med schysst stuk och hållbart klös.
Bilen är utrustad med TEMS dämpare utöver detta så väldigt bekväm bil att åka i.
Den rullade några månader innan tändspolarna gav upp och jag ställde in bilen istället (det var ändå slutet september så ändå dags). Nu är spolar och kontakterna bytta, lite kolfibervinyl ditkletad och jakt på nya fälgar inledd.
Under vintern ska även en Vertex front, facelift sidokjolar o bakstöt lackas o bytas. Letar även Eibach sänksats till TEMS dämparna (är allergisk mot höga bilar).
Ja, det var väl allt just nu. Hoppas bilen platsar här inne och att vi kan ses på nån träff eller två till sommarn!
/Patrick
Efter ett par år i dvala var det dags att damma av kontot här när en Toyota äntligen inhandlats igen.
Börjar väl med lite text o bilder så ska jag försöka uppdatera när det händer nått vettigt i garaget
-Har under ganska många år haft ett sug efter något Japanskt med lite effekt istället för det bekväma valet med Volvo hela tiden. Efter många timmar framför datorn där alla möjliga och omöjliga bilar jämfördes dog allt av när sambon blev arbetslös, tappade suget rätt rejält trots att en 190 med luftfjädring inhandlades som tröst.
När jag en dag skulle jämföra lite priser på rx-7or (en kompis ville sälja sin) såg jag Soarer som sökord i en av annonserna och kom ihåg nån fläskig Soarer från DriftWorks så började söka på dessa, ramlade då över en bil som låg såpass rätt i pris att det inte spelade nån roll om tanten hade jobb eller inte så jag åkte upp till Katrineholm med två kompisar och det hela slutade med affär.
Bilen var helt original när jag hämtade den med 1jz-GTE och automatlåda så när som på öppet filter.
Har nu satt dit kattersättare och bytt dom bakre ljuddämparna. Kommer inte hända mkt i trimväg då jag vill hålla den här som glidarbil med schysst stuk och hållbart klös.
Bilen är utrustad med TEMS dämpare utöver detta så väldigt bekväm bil att åka i.
Den rullade några månader innan tändspolarna gav upp och jag ställde in bilen istället (det var ändå slutet september så ändå dags). Nu är spolar och kontakterna bytta, lite kolfibervinyl ditkletad och jakt på nya fälgar inledd.
Under vintern ska även en Vertex front, facelift sidokjolar o bakstöt lackas o bytas. Letar även Eibach sänksats till TEMS dämparna (är allergisk mot höga bilar).
Ja, det var väl allt just nu. Hoppas bilen platsar här inne och att vi kan ses på nån träff eller två till sommarn!
/Patrick
- Bilagor
-
- Älskar dom digitala mätarna :)
- 20130726_205805.jpg (95.71 KiB) Visad 14689 gånger
-
- utställd på Hjulafton i Lidköping
- 334982-3220221.jpg (58.88 KiB) Visad 14689 gånger
-
- Precis efter inköp
- 334982-3177011.jpg (66.85 KiB) Visad 14689 gånger
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
får slänga in en bild på hur den såg ut precis innan avställning med Rota Grid Drift 18"
- Bilagor
-
- 334982-3177007.jpg (90.38 KiB) Visad 14688 gånger
- TGAW11
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
- Bilmodell: MR2 Mk1
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Halmstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Halmstad
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Jag läste en artikel i R&T om Lexus SC400 (systerbilen med V8) i början av 90-talet ( http://lexusnet.com/blog/july-1991-road ... road-test/ ) och jag minns att de var väldigt positiva till den. Själv tyckte jag den var läcker, vilket jag fortfarande tycker. Jäkligt snygg med Grid-fälgar.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
jag gillar också soarern, SC400 är ju också trevlig, och har fördelen att den finns vänsterstyrd, fördelen med soarern är ju mest att den finns med manuell växellåda och turboladdad rak sexa
Soarern är dock snyggare än lexusen.
Soarern är dock snyggare än lexusen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Ja, det är en trevlig och skön bil att köra. Manuell hade varit trevligt men då det här kommer vara glidaren passar automat perfekt.
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Om du menar utseendemässigt, vart skiljer dom sig?Glenn skrev:
Soarern är dock snyggare än lexusen.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- TGAW11
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
- Bilmodell: MR2 Mk1
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Halmstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Halmstad
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Det måste väl vara att skönheten kommer inifrån i så fall..... För exteriört skiljde de sig väl inte åt (olika fälgar möjligen?), i alla fall inte de första årsmodellerna. Senare tror jag det tillkom sidkjolar o dylikt på Soarer.Fnys skrev:Om du menar utseendemässigt, vad skiljer dom sig?Glenn skrev:
Soarern är dock snyggare än lexusen.
Lexusen fanns också med manuell låda, men bara på SC300.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
Läcker modell helt klart, kan tänka mig att den gör sig perfekt som glidare med automatlådan & allt
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Re: Toyota (JZZ30) Soarer GT-T -93
http://youtu.be/ZfmWmbMXMl0
Var ute o testade lite för att se så misständningarna hade försvunnit
och invigde även gopron. Aldrig redigerat nått förr och utan anti-fog strips
så bortse gärna från noob kvalitén
Var ute o testade lite för att se så misständningarna hade försvunnit
och invigde även gopron. Aldrig redigerat nått förr och utan anti-fog strips
så bortse gärna från noob kvalitén