Sida 12 av 14

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: ons 13 nov 2013, 14:01:42
av AntonL
sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den :)

drömbil helt klart! :D

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: ons 27 nov 2013, 14:47:38
av Hornlund
AntonL skrev:sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den :)

drömbil helt klart! :D
Tackar, jo det är en kul modell helt klart. Tyvärr har den fått vila i skamvrån allt för länge nu!

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: tis 17 dec 2013, 21:58:31
av Hornlund
Ett pyttelitet steg för mänskligheten, men ett stort kliv för min gamla 4A-GE!
Bild

Kammarna borta sen länge, för att få någon susning om hur de vässade skulle stå.
Bild

Toppen avlyft, loppen & kolvarna verkar fri från tråkigheter.
Bild

Ser ut att ha klarat sig bra, återstår att se om toppen fortfarande är helt plan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Finns det några bra trick för att snygga till blocket, som verkligen ser helgrisigt ut?
Bild

Hittade en hoprullad påse mellan ventilkåporna, innan jag började. Visade sig vara en bullpåse med original spridarna i. Motorbytet gick nästan likt ett depåstopp i F1, eller nåja, åtminstone inte mycket tid eller fokus för annat. Roligt med bakdatumet, detektivarbete som väcker minnen, det var när motorn åkte ut.
Bild

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: ons 18 dec 2013, 03:47:58
av Glenn
Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.

Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.

Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: ons 18 dec 2013, 13:10:58
av Hornlund
Glenn skrev:Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.

Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.

Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
En riktig tvättmaskin hördes självklart som en fin lösning, men det är naturligtvis inget jag har tillgång till, om jag inte ska lämna bort till någon firma. Men jag kommer troligen få nöta på med roterande stålborste, borstade bort det som satt lösast med en vanlig stålborste. Verkar inte sitta så fruktansvärt ändå, ser förhoppningsvis värre ut än det är.

Måla över rosten är inget jag har för avsikt att göra, ska försöka få en lite fräschare yta först!

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: ons 18 dec 2013, 18:54:56
av MagnusS
Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen? :wave:

Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: tor 19 dec 2013, 23:43:41
av Hornlund
MagnusS skrev:Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen? :wave:

Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
Ja det är riktigt kul, något jag tänkt göra allt för länge. Planen är inte så spikrak ännu, men den slutgiltiga planen är att ha en fräsch & fungerande 4A-GE. Sen om den förblir original eller om det blir något värre, det får tid, ekonomi & lust avgöra. Första delmålet är att riva ner & se hur alla bitar mår.

Med tanke på säsongen, får jag nog börja med stålborste & se hur det går. Annars får jag vänta till våren med att spola av blocket ordentligt. Hörs bra att det är fullt genomförbart på hemmaplan utan hitech iaf, om än söligt & tålamodsprövande.

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: tor 19 dec 2013, 23:50:34
av Johnny Blade
Mmm,Vaniljlängd. :)

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: fre 20 dec 2013, 00:24:53
av Hornlund
Johnny Blade skrev:Mmm,Vaniljlängd. :)
Mm, jag blev lite besviken att det inte var något kvar :roll:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Postat: fre 20 dec 2013, 01:05:56
av Hornlund
Fortsatte att plocka ner motorn idag, oljetråget var en fröjd att lossa då jag bytte till fräscha & fina skruvar knappt en vecka innan motorn plockades ur.
Bild

Sist jag såg den här vyn, låg jag på golvet under en uppallad bil. Inte alls lika bekvämt!
Bild

Oljepumpen var det mycket söl kring. Troligen har den sett sina glansdagar.
Bild

Samtliga kolvar hittade ut i ljuset, efter att med största sannolikhet ha suttit i blocket sedan 1985.
Bild

Veven lyftes bort & så var blocket tomt.
Bild

Skönt att ha det gjort, det gäller att passa på när det är milt i garaget.
Bild

Nu dröjer det nog innan det blir några nya framsteg. Alla tips & trix på hur jag bäst rengör alla delar, eller annat bra att veta vid en motorrenovering, mottages med öppna armar.