Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Picko
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 09:27:33
PostOrt: Rönninge

Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Inlägg av Picko »

Jag har problem med justeringen av bak/hand- bromsen (trummor) på min Carina E -96.
Allt är bytt (hjulcylinder, trumma, bromsbackar m tillb. bromswire). Men jag får inte handbromsen att ta på vänster bak. Har provat med att spänna wiren vid handbromsspaken, men fortfarande låser den inte (på grus) på vänster sida.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Inlägg av cheetah1 »

Hej och välkommen!

Det finns ju även en justering i trumman, känner du till det?
Sen är det inte särskilt ovanligt att wiren mellan delningen i "kardantunneln" och bromstrumman kärvar/rostar fast, och då drar bara den wire som inte sitter fast. Har du sett att det rör sig inne i trumman när du drar i kryckan?
Picko
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 09:27:33
PostOrt: Rönninge

Re: Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Inlägg av Picko »

Hur kommer jag åt justeringen med trumman på? Hittar inget hål, varken i trumman eller på baksidan. Har som sagt bytt bromswire.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Inlägg av cheetah1 »

Ah, såg inte det, sorry.

Det brukar sitta en gummigrunka i hålet man får peta bort.

Men jag såg nu att du har trummor till hela bromseriet bak och inte bara till P-bromsen? Isåfall är det kanske inte så, för trumbromsar ska väl vara självjusterande om jag inte minns fel från skolan, och då borde väl handbromsen ta också. Är du säker på att allt är rätt ihopsatt inne i trumman? Är ju ett hiskeligt plotter med trumbromsar..
Picko
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 06 okt 2013, 09:27:33
PostOrt: Rönninge

Re: Justera bakbroms/handbroms Carina E -96

Inlägg av Picko »

Tack för besväret. Det löste sig till sist: Jo de skall ju vara självjusterande, men jag fick dem inte att
backa upp tillräckligt på v.b. Men när jag justerat handbromswiren löst och hårt om vartannat och dragit i spaken ett antal gånger däremellan, så tog de lika till slut. Tack för ett bra forum.
En annan fråga i sammanhanget: Lampan för låg bromsvätskenivå tändes efter bytet och luftningen av
hjulcylindrarna bak. Nivån var klart över Min. Fyllde för säkerhets skull på till Max. men lampan fortsatte att lysa. Den slocknade dock efter ett tag. Vad kan orsaken ha varit och finns det risk att den tänds igen?
Skriv svar