Sida 1 av 1

Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: mån 02 sep 2013, 15:13:24
av Mr Helmut
 
Nybliven ägare till en Celica GT4 årsmodell 1990 och undrar lite saker som jag inte ännu hittat här.
 
1. Alla skriver att den klarar 1 bar, men hur fungerar styrsystemet. Den går på lambdavärdet/trycket/LMM och följer med, med mer bränsle automatiskt?
 
2. Enklast sättet att ställa trycket. Peta i ett typ svetsmunstycke i slangen eller pysventil. Hur har ni gjort? Är ju jävligt trångt där ikring!
 
Har något jätte gammalt chip från Svensk Turboteknik så den laddar idag 0,7 bar men tycker den går lite klent.
 
Sitter 3" downpipe, racekatt och 2,5" resten av systemet.
 

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: mån 02 sep 2013, 18:40:12
av Larco
Man brukar säga att man kan ladda max 1 bar på originalmotorn av några olika skäl.

Originalmotorstyrningen är mappad till 0,86 bar, över det sker inga fler justeringar men eftersom motorn är mappad riktigt fett så kan man öka något mer till ca 1 bar innan den får för lite soppa.
Originalturbon och allt annat runt i kring blir varmare allt eftersom man ökar ytterligare.
Topplockspackningen är också i riskzonen över 1 bar.
Intercoolern bör uppgraderas om du inte har en vattenkyld Carlos Sainz intercooler, även där kan man uppgradera vattenkylen.

Styrsystemet förlitar sig framför allt på LMM och varvtal för att styra bränsle och tändningen.
Lambdan används endast för vid tomgång och lätta laster för optimal avgasrening och lite generella bränslejusteringar för att kompensera slitage mm.

MAPsensorn styr bara originalladdtrycksmätaren samt ger signal om fuelcut vid ca 0,8bars laddtryck. Den kan man bara rycka bort slangen till och plugga om man vill komma runt fuelcuten.

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: tis 03 sep 2013, 09:39:20
av Glenn
Ditt STT-chip tar antagligen bort fuelcuten, tror kompisen laddade typ 0.9 när han hade sånt chip, men det levererades då med en kulventil på wastegateslangen man kunde skruva på själv.

Normalt sett chippar man inte dessa bilar, STT-chipet är det enda jag känner till typ.

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: tis 03 sep 2013, 12:06:18
av Larco
Ett sätt att ställa upp turbotrycket och fortfarande få det reglerat utav ECUn är att ta TVSV originalpysventilen och borra upp hålet en aning. Någonstans 1mm har jag hört ska vara lagom men man få prova sig fram. Borra upp och ett svetsmunstycke på denna skulle kunna vara ett bra sätt att justera kanske.

De allra flesta sätter dit en boost controller av något slag. Billig eller dyr. Finns på biltema för några hundringar.
Sk. Dawes device med kula och fjäder är nog den bästa manuella varianten, den minskar turbolagget genom att hålla wastegaten stängd längre.

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: tis 05 nov 2013, 13:00:00
av Mr Helmut
Larco skrev:Ett sätt att ställa upp turbotrycket och fortfarande få det reglerat utav ECUn är att ta TVSV originalpysventilen och borra upp hålet en aning. Någonstans 1mm har jag hört ska vara lagom men man få prova sig fram. Borra upp och ett svetsmunstycke på denna skulle kunna vara ett bra sätt att justera kanske.

De allra flesta sätter dit en boost controller av något slag. Billig eller dyr. Finns på biltema för några hundringar.
Sk. Dawes device med kula och fjäder är nog den bästa manuella varianten, den minskar turbolagget genom att hålla wastegaten stängd längre.
Om jag enbart skulle vilja bli av med det lägre laddtrycket på 1an och 2an. Hur gör man då?

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: tis 05 nov 2013, 17:01:21
av Glenn
Det lägre laddtrycket på ettan (är det verkligen tvåan också ?) styrs just av den där TVSV-ventilen, den öppnar och "pyser ut" lite tryck till actuatorn under vissa förutsättningar, typ det är en hög växel, motorn är varm och motorlampan inte lyser eller nåt sånt.

SKa man plocka bort dte där är det nog som sagt bäst med en laddtrycksregulator istället, digital eller kulventil.

Re: Få fart på celica gt4 1990, höja laddtryck

Postat: tis 05 nov 2013, 19:16:46
av Mr Helmut
Glenn skrev:Det lägre laddtrycket på ettan (är det verkligen tvåan också ?) styrs just av den där TVSV-ventilen, den öppnar och "pyser ut" lite tryck till actuatorn under vissa förutsättningar, typ det är en hög växel, motorn är varm och motorlampan inte lyser eller nåt sånt.

SKa man plocka bort dte där är det nog som sagt bäst med en laddtrycksregulator istället, digital eller kulventil.

Men om man kopplar sig förbi dom så försvinner säkerheten med att den stänger av sig vid 1bar? Den gör de nu då den är chippad.

Jag har en pysventil på den ena slangen till wg nu.

Fått på vinterdäcken/fälgarna nu :)
Bild