Sida 8 av 15

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 22 dec 2015, 23:19:24
av bennysteen
cheetah1 skrev:Den går med andra ord alldeles för snålt. Det kan inte vara så att dom vanliga spridarna inte går, utan den bara går på kallstartsspridaren? Används den som typ accellerationspump när den är kall?
att vanliga spridarna inte öppnar är precis vad vi också upptäckte i eftermiddags, mätte med oscilloskop mot en spridare.

vi har kontrollerat det vi kan, jag undrar om det fuel-cut som går in omdelbart, vi har provat koppla ur MAP sensor utan skillnad. något annant ?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 23 dec 2015, 07:56:09
av Bempa
Är motståndet till spridarna inkopplat?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 23 dec 2015, 13:16:44
av bennysteen
Bempa skrev:Är motståndet till spridarna inkopplat?
jo, bra tips annars. inte helt uppenbart för många kanske. vi har kontrollmätt dels att dom har 12v på den gemensamna anslutningen och även resistansen , ca 8ohm, genom varje, samt att det är 12v på spridarnas ena stift med tändningen påslagen.

vi har också kopplat ur ECU helt och jordar stiften i kontaktstycket från spridarna och då klickar det fint från spridarna. så därför misstänker jag att det är själva ECU som inte öppnar dom.

finns det något sätt att disabla fuel-cut helt ?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tor 24 dec 2015, 12:13:07
av bennysteen
Jag lossade fördelaren och kopplade ett tändstift direkt från tändspolen. Det räcker att vrida fördelaren med fingrarna för att få gnista och även höra att spridarna klickar.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=376768

så spridarna funkar nog som tänkt. Antingen bränsletrycket eller någon skyddsmekanism som träder in och disablar spridarna vid högre varvtal, blir mätning av bränsletryck härnäst.

Angående fuel-cut. Jag har förstått att Det jag trott var en vanlig MAP sensor igentligen är en fuel-cut. Det går att koppla bort slangen som går till den helt för att helt disabla fuel-cut i felsökningsyfte.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 25 dec 2015, 00:03:41
av Glenn
Ja, de äldre 3s-GTE använder ju inte MAP-sensor utan en vanlig "flapgivare", gen3 och framåt använder MAP-sensor.

Anledningen att manb brukar bygga FDC är väl mer att även turbotrycksmätaren går på samma sensor.

(Dock är ju den inbyggda turbotrycksmätaren inte speciellt bra av olika skäl)

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 25 dec 2015, 18:12:40
av bennysteen
fortsatte idag.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=376813

bränslestrycket är ok, provkörde med lossad fuelrail och skruvdragare på fördelaren och upptäcker att spridaren slutar öppna vid ca 1000-1500rpm. Sänker man varvtalet så börjar den öppna igen.

Misstänker antingen fel i givarna i fördelaren eller något ECU har för sig. Skall se om jag kan generera en felkod.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: tis 29 dec 2015, 14:12:07
av Bempa
Hur går det för dig med detta? Blir det någon ordning på bilen?

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: ons 30 dec 2015, 12:47:27
av bennysteen
Bempa skrev:Hur går det för dig med detta? Blir det någon ordning på bilen?
Jag har felsökt intensivt hela veckan, Verkar vara en kombo av inställning av TPS och tändning som gjorde att den dog efter 2-3 sekund. Nu är motorn varmkörd. Härnäst skall drivaxlar,avgassystem, etc på plats. Rikard fick igång kupefläkten igår. Exakta felet är osäkert.

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: fre 01 jan 2016, 16:35:50
av Bempa
Härligt att ni fick ordning på det, bara slutspurten kvar nu :thumbup:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Postat: sön 03 jan 2016, 20:38:10
av bennysteen
första provkörningen idag, lite läckage här och där. vår generator ger bara 12 v vid tomgång och 12.5 vid 3000 rpm. så någon behövs fixas. sitter laddregulatorn inuti heneratorn ?

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... 78&page=15