Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nopes, Cheetah1 har rätt, toyota och celica ska ha samma centrumlinje, det ska alltså sitta lite högre upp, det hade jag tänkt fixa på frihand men sen när jag stod där fick jag hjärnsläpp och satte det på den tejpade linjen :(

Men som sagt, det får vara sålänge.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Fnys »

Aha, det stämmer. Jag kollade på några högupplösta bilder nu och först nu så såg jag det :)
Tyckte dock inte att det där såg konstigt ut.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nej, jag tror inte det är nån som lär reagera på det direkt, möjligen nån toyotanörd :)

Däremot upptäckte jag en annan sak idag, jag hade ingen emblemtejp så jag använde sådan där "skumbaserad" dubbelhäftande tejp, det gick väl bra, men den är lite tjockare och vit, så nu ser man uppifrån att det är vitt mellan emblem och karossen :(

Får se om jag orkar skaffa riktig emblemtejp och göra om allt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag tankade jag igen, 0.88.

Denan gång tankade jag dock 98 oktan, efterssom jag från flera håll hört att denna motorn går snålare
på 98 än 95.. bäst att testa tänkte jag så idag fick bilen finbensin.

Jag vet inte om jag inbillade mej men efter ett par mil tyckte jag faktiskt att bilen gick bättre, typ bättre
bottendrag, men jag kanske bara inbillar mej, ingen enorm skillnad iaf.

men det blir intressant att se om den dragit mer eller mindre nästa tankning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Hornlund »

Nog bör den bli lite snålare med 98 i tanken, men hur mycket skiljer det sig i literpris nu?
Själv har jag fuskat till det lite extra, för att nå nya låga förbrukningsnoteringar. Tankar ur den svarta slangen nu mera :silent:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Beror ju på hur bra styrsystemet är att anpassa sig, blir intressant att se, egentligen borde man nog köra två tankar iaf, lite beroende på hur snabbt det adapterar.

Prisskillnaden var ungefär 50ö/lit tror jag.

Det borde ju innebära att en tankning på 56l kostar 28:- extra, soppan kostar typ 15:-/lit så om man kan spara in två liter soppa på en tank så går man plus..

Drar den mindre ska jag räkna nogrannare :)

Borde kompensera bort dom felaktiga hjulen också..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Ja det där med att minska förbrukningen med 98oktan kunde man ju glömma, 0.91 hade den dragit, näst sämst hitills :(

Blev 98 igen dock, ska köra denna tanken med så får vi se.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Besiktning idag, nedslag på:

- Positionslykta fram, båda sidor, fel färg
- Strålkastare halvljus, vänster ljusbild felaktig
- Parkeringsbroms bromsverkan, höger ur funktion

..Nu ikväll fixade jag de två första punkterna.

Parkeringsljusen (positionslyktor) satt det LED-lampor i, tycker faktiskt inte att dom
lös speciellt blått, snarare kallvitt, men men, bytte dom mot glödlampor som jag hade liggandes.

Halvljuset visade sej bero på att lampan satt fel.. Men den kan väl bara sitta på ett sätt säger ni ? Javisst, om man inte trycker in den snett så den knappt fastnar, DÅ kan den sitta fel, och snett, och då blir ljusbilden hemsk :)

Kollade bara mot garageporten, men nu ser det bra ut.

Parkeringsbomsen får jag ta på semestern eller nån helg eller nåt, men får jag igenom ST205'an genom besiktningen så kan jag köra med den till jobbet, då kan jag riva bakbromsen kvällstid..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Testade f.ö med LED-lamporna i sidoblinkersarna, funkade fint, men lös mer gult än orange.. hmm.. nä, fick vara.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Tankning igen, 0.87 denna gång, ganska Mkay, då med 98 i tanken.

Efterssom 98 oktan inte verkar göra att bilen drar mindre så tankade jag 95 oktan igen idag.

Ska bli intressant att se om jag tycker bilen går lite sämre nu, misstänker att jag inte känner nån skillnad.

Har inte yhaft tid/ork att riva höger bak och kolla varför handbromsen sitter fast, har kollat
på sprängskisserna på toyodiy:

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... 601.2.html

..Och jag gissar nästan att det är wiren, frågan är hur mycket bök det är att få loss den.

Verkade bara ganska dyr också, typ en tusenlapp, så är det den som rostat ihop så får man hoppas den går att "motionera upp".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar