Sida 7 av 7

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 18:34:16
av Jonex
Jaha du..
1. Kollat att du satt i kontakten till Luftmassemätaren ordentligt ? Om den inte sitter i bra så kommer bilen gå på tomgång 5 sekunder sen dö, nuddar du gasen stendör den.

2. Tror att du missat jordkabeln till generatorn, den ska sitta på höger stötdämpartorn, brevid servoburksfästet.

3. Det sitter en kontakt nere på kylaren som är tempgivare till fläkten. Om den är kass ( vilket är vanligt) så ska det bara vara att rycka ur den kontakten och då ska fläkten gå för fullt så fort tändningen är på.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 29 nov 2009, 20:39:04
av scape_2_paradise
Jonex skrev:Jaha du..
1. Kollat att du satt i kontakten till Luftmassemätaren ordentligt ? Om den inte sitter i bra så kommer bilen gå på tomgång 5 sekunder sen dö, nuddar du gasen stendör den.

2. Tror att du missat jordkabeln till generatorn, den ska sitta på höger stötdämpartorn, brevid servoburksfästet.

3. Det sitter en kontakt nere på kylaren som är tempgivare till fläkten. Om den är kass ( vilket är vanligt) så ska det bara vara att rycka ur den kontakten och då ska fläkten gå för fullt så fort tändningen är på.
Har ställt in tändningen nu. Går kanonfint! Ojj vad den skjuter på!

Tack Jonex. Imån ska jag testa att kolla fläkten och kontrollera om jordkabeln sitter fast :)

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: fre 04 dec 2009, 17:02:03
av scape_2_paradise
Tempmätaren till kylarfläkten var kass.
Bilen går bra nu!

Ny generator är beställd!
Tempmätare beställd

Finns det någon som har ett downpipe liggandes?
Har hittat downpipe och extraktor grenrör på ebay.
Är lite tveksam om det kommer passa, eftersom att
dom påstår att det passar både på st 165 och 185????

Kommer det ge stor skillnad utan katt? och 3 tum hela vägen?
Har orginalsystem hela vägen nu :)

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: lör 05 dec 2009, 11:16:04
av Jonex
Var försiktig med svänghjulet, det kan bli skevt om du slipar ned det för mycket.
Jo , 3" Dp kommer att göra märkbar skillnad, katten stryper en del samt att böjen på Dp´n är ganska klen org.
Om jag kommer ihåg rätt så skiljer bultmönstret på grenröret mellan St165 och 185 vilket gör att det inte ska passa.
Extraktorgrenrör är det redan org, stora skillnaden ligger i Dp´n och resten av systemet.
Pipedreams här på forumet kan bygga Dp åt dig, känns säkrare än Ebay.. XS-power har ju problem med sprickande grenrör t.ex

Kul att du fick grejerna att funka igen.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: fre 11 dec 2009, 14:22:22
av Larco
Jonex skrev:Var försiktig med svänghjulet, det kan bli skevt om du slipar ned det för mycket.
Jo , 3" Dp kommer att göra märkbar skillnad, katten stryper en del samt att böjen på Dp´n är ganska klen org.
Om jag kommer ihåg rätt så skiljer bultmönstret på grenröret mellan St165 och 185 vilket gör att det inte ska passa.
Extraktorgrenrör är det redan org, stora skillnaden ligger i Dp´n och resten av systemet.
Pipedreams här på forumet kan bygga Dp åt dig, känns säkrare än Ebay.. XS-power har ju problem med sprickande grenrör t.ex

Kul att du fick grejerna att funka igen.
Bultmönstret på grenröret skiljers isg endast på så vis att st185 har en 7e bult längst upp i mitten. Den kan man bara lämna oanvänd på st165an om man byter grenrör.
2 andra problem finns dock. St185 har twin entry på avgashuset vilket gör att grenrörsflänsen (avgaskanalena) inte alls stämmer med mellan grenrör och turbo. Sen hamnar turbon inte riktigt på samma ställe vilket ger ytterligare problem. St185grenrör med en distans mellan turbo och topplock tillsammans med st85 eller st205turbo och st185/st205turbo passar på st165an. Inte någon annan kombination.

St165 har också en helt annan downpipefläns med endast 4 bultar iställer för 6/7 bultar som på ST185/ST205. Med största sannolikhet passar downpipen och grenröret EJ på st165 om inte turbo mm också byts till senare generation...

Aussie är den enda tillverkaren jag känner till som har eftermarknadsgrenrör och downpipe som passar till st165.

Jonex, det sitter inte extraktorgrenrör original på någon GT4a eller ens 3S-GTE ;) ST182 och st202 har extraktorgrenrör däremot.
Det kan nog ge lite mer effekt med ett extraktorgrenrör, och lite snabbare spoolning av turbon också pga jämt fördelade pulser. Speciellt om det är avstämt mot kammarna som på en sugmotor. Problemet är ju dock att man tappar energi i form av värme så man bör göra allt för att behålla värmen i gaserna innan avgasturbinen.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 13 dec 2009, 20:32:12
av Jonex
Larco
Jaha , det är så det är , har inte full koll på allt.. Just Celica Gti / Gt4 alla generationer verkar vara en jvla djungel att
hålla på med, jämför man med volvo, saab eller bmw så passar ju delarna oftast om det är från samma årsmodell.
På det viset är inte japanarna lika roliga.

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: sön 13 dec 2009, 22:45:46
av Dale
Jonex skrev:
Larco
Jaha , det är så det är , har inte full koll på allt.. Just Celica Gti / Gt4 alla generationer verkar vara en jvla djungel att
hålla på med, jämför man med volvo, saab eller bmw så passar ju delarna oftast om det är från samma årsmodell.
På det viset är inte japanarna lika roliga.
Men så står inte utvecklingen stilla heller. ;-)

Re: Scape_2_paradise Celica GT-4 ST165

Postat: fre 01 jan 2010, 11:57:40
av scape_2_paradise
Bilen är såld till en lycklig Göteborgare :)
Ska köpa ett bättre projekt nu. Ev en st 185 :)