Sida 54 av 71

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 24 jun 2014, 07:58:52
av Toyspeed
Två steg fram, Ett steg bak.

Igår när jag rullade ut för att varmköra ordentligt för att sen byta olja.
Då visar nått litet elfel sitt fula tryne.

Orkade inte felsöka igår, så får väl se om ja hinner titta på det ikväll.
Men jag kan gå via datorn online på boxen på tändning och på starten. Men när bilen startar går kopplingen mellan datorn och boxen offline direkt
Detta funkade tidigare..

Bara söka vidare!

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 27 jun 2014, 09:31:13
av Toyspeed
Det verkar som att mina tändstift är problemet. (Kör med Bosch´s F2CS "Silver stift")
Dom är nämligen inte avstörda som vanliga tändstift är. Utan avger en ganska kraftig störning som kan störa alla möjliga signaler.
I det här fallet så störde dom ut USB-anslutningen mellan dator och styrboxen.

Jag kör ju dock med VAG´s spolar. Och dom brukar kunna isolera stiften tillräckligt. Dock verkade de som att mina spolar inte satt riktigt nedtryckta.
Och då läckte de ut tillräckligt med störning.

Efter att ja tryckt ner spolarna lite hårdare så verkade de som att de funkade.
Så jag rullade ut och tog några kilometer längs vägen. Och allt verkade funka som de skulle.
alla värden stabila!

Så de blir att skruva vidare i helgen. Kanske hinner jag börja justera lite också!

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: fre 27 jun 2014, 15:44:23
av Fnys
Hur lång tid tog det innan du kom på att det var tändstiften? ;) Eller det kanske var det första du kollade?

Kul att det går framåt :thumbup:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: lör 28 jun 2014, 14:03:37
av Toyspeed
Det tog några timmar och lite efterforskning.
Men inte så farligt faktiskt. När jag hörde mig för lite så var de faktiskt ett ganska tidigt förslag från folk.


Nu va vi ute och mappade lite igår. Och vi fick fortsatt lite störningar.
Så de blev att vi bytte stift till några NGK-stift som vi hade liggade i garaget.
Alla störningsbeskymmer från trigger, USB m,m var som bortblåsta.

Lite olika problem uppstod dock under mappning och vi jobbade fram lösningar allt eftersom.

Diverse soppastrul som enbart visade sig på last gjorde att vi länge stod ganska frågande.
Men efter lite klurade skruvade vi isär bränslefiltrena. Och de visade sig att det ena filtret va kraftigt igensatt.
Tog ur filterinsatsen och körde bara med ett filter istället. (Vilket är tillräckligt egentligen)
Och soppaproblemen va borta också.

Men nästa problem blev oss övermäktigt för kvällen.
Det går inte reglera ner laddtrycket. Men styrningen urkopplad går det att hålla laddtrycket stabilt. Dock på 2bar!!
Det är lite väl högt kan jag tycka då man gissningsvis ligger nånstans runt 650hk. Lite för mycket för min smak för grund ladd
Jag vill kunna reglera ner det till nånstans 1,2-1,3 iallafall.
Glädjande nyheter är ju iallafall att mitt 3" avgassystem va en sju jävla strypning. Från att jag tidigare hade 1,95bars laddtryck först vid 5300varv. Så sköt den igår på upp till 2,4bar redan så tidigt som 4200varv!
Otroligt tidigt för att vara en så pass stor turbo i våra lilla maskinen.
Så man kan inte säga annat än att dessa motorer flödar ganska bra

Nu blir de att ge sig på eländet igen. Ska byta alla vakuumslangar till armerade med nya slangklämmor.
Samt att jag ska skruva isär wastegaten och se så den inte kärvat på något vis.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 30 jun 2014, 09:52:00
av Toyspeed
Inte hittat någon lösning på varför den laddar för mycket på grund

Jag har bytt alla vakuumslangar till bättre varianter med nätstrumpa på. Samt dragit dom lite bättre för att förhindra möjlighet till att dom viker sig och låser sig.
Jag har även monterat ner wastegaten och plockat isär de för att se så den inte kärvat någonstans. Sitter en nyare variant av TIAL.

Grenrör är ju en sak jag hade misstänkt vid det här laget. Om det inte varit för att samma grenrör, turbo WG m,m förra året höll 1,2bar utan problem stadigt hela vägen till varvstopp.

Ideer?

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: mån 30 jun 2014, 12:35:29
av Toyspeed
Laddtrycksstyrningen sköts av Maxxecu´n samt en http://www.maxxtuning.se/produkter/moto ... dtryck-12v
är det jag använder för styrning

Har provat att koppla bort magnetventilen och kört direkt på WG´n för att få grundladd. den rusar ändå upp över 2bar. Vart uppe på 2,4Bar som mest.

(Då är den ganska svårkörd) hahaha

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 00:45:14
av Pipedreams
Den höll laddet med gamla avgassystemet ja, för det var väl nytt och grövre nu? Bara att montera större wastegate och kanske kolla på hur uttaget sitter.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 08:02:28
av Toyspeed
Tanken har slagit mig angående avgassystemet.
Grenrör, turbo, WG och downpipe är exakt samma. Avgassystemet är ombyggt till 3,5" från 3".
Tycker inte att de borde göra den stora skillnaden?
Uttaget i grenröret och flödet in i DP från WG är i flödesriktningen.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 08:35:59
av Toyspeed
Där sitter ändå en 44 TIAL MV-R på en liten 2,2liters motor med en ynklig 65mm snurra.

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Postat: tis 01 jul 2014, 10:31:51
av Cyrix
Jag tror Wastegaten är för liten, jag hade en 40mm wastegate på en 60mm turbo och det lägsta som gick att få var 1,4 bar med en 0,8 fjäder.
Satte jag dit mitt besiktningsavgas med katt, så laddade den 0,8...