Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Hansson
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 21:05:25
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1989
PostOrt: S-viken
Land (Country): Sverige
Ort: Sandviken

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansson »

Riktigt fint jobbat!
Skojj o ha tillgång samt kunskap bakom en svarv :P

Har fixat kabelskor samt gummitätningar i olika storlekar till kontakterna.
Tyvärr hade jag bara 6st liggandes men då har du ju iaf artikelnummret och gå efter när du beställer fler.

PM:a en adress så skickar jag ett brev åt dig :)

Mvh/Peter
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Äntligen är den här delen klar, dagens jobb i svarven och borrmaskinen :mrgreen:

Bild
Först svarva av remskivan, planade den ca 4-5 mm skulle jag tro. Sen jämna till den inuti. Sen kopierade jag nästan behrs distans ring. Gjorde den väldigt noga så kuggskivan verkligen blev i centrum. Kom 2 hundra delar fel så det är nästan glappfritt.

Bild
Sitter fast i remskivan med försänkta m8 insex bult

Bild
Monterad 105 grader ifrån tdc, med 4 st m6 insex bult, även lite försänkta.

Förstår att en sån här del kostar skjortan om en firma ska tillverka den :) tur man har svarven
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Michael W »

Fan så fint det blir. Man är verkligen på gräsklippar nivå när man kollar i din, behr, larco mm trådar. Riktigt nice och inspirerande hur du/ ni får till det med egna lösningar och konstruktioner.

Keep up the good work!
Boats n hoes
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

De går lite trögt i garaget men nu har det äntligen hänt nått iallafall

Bild
Äntligen är fästet för vevaxelgivaren klart. Blev gjort i plattjärn. Började att skissa lite på en modell så att behr skulle fixa det men kändes som att det blev för krångligt. Så här blev det iallfall. Något justerbart också.

Bild
Givaren sitter väldigt nära, endast 0.55mm. Behr du kanske vet om man kan ha givaren för nära? I handboken stog det 0.5 till 1.0 ifrån så jag är ju inom marginalen. Blir det för nära borde det ju bara bli att det tar i kuggarna och givaren går sönder.


Nu återstår i prinsip endast kamaxelgivarens installation mekaniskt sett.
Dyker säkert upp ett tiotal grejer men känslan säger så här iallafall :)


Hur gick det med det där brevet förresten hansson? Det har inte kommit fram nöe än.


Alla som läser tråden också, släng ur er mer grejer som ni tror ev kommer att spöka för mig. Så man får en chans att förhindra det. Preliminär mappnings dag i början av juni.
Typ som om tex vevaxelgivar fästet ser för klent ut så att man får dålig signal eller nåt.
Det är nu byggt i 8mm plattjärn sitter med 2 m8 bult i blocket. 2 insex m8 bult håller fast den justerbara delen. Svarvade 1 hylsa till givaren passform så att man får ta en nyckel och vicka givaren fram o tillbaks och lirka in den i hålet. Inge glapp alltså. Sen svarvade jag en till hylsa och gjorde m6 gäng i den. Sen är det ihop svetsat. Känslan säger att det räcker men man vet ju aldrig.
Skulle vara intressant att se johanrockers st205 motor. Hur tex den här givarlösningen ser ut på din bil.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av behr »

Jag tror ditt fäste kommer att funka utmärkt. Mitt är klenare och i aluminium och det funkar bra. Jag har experimenterat lite med givarens avstånd. Allt från 0-1.3mm funkade utmärkt (förutom att jag skrapade i givaren lite). På 1.5mm var den svår att starta, när den gick var det inget problem. Satte den på ca 0.8mm till slut. Det är också helt beroende på hur insprutningsdatorn hanterar VR-signalen och vilken typ av givare man har, men 0.55 kommer säkerligen att funka bra.

Ett tips kan vara att sätta lite gänglåsning på skruvarna till triggerhjulet. Två av mina skruvar var på väg att trilla ut efter några mil. Kanske glömt att spänna dom ordentligt, men extra säkerhet är aldrig fel...

Några andra saker som är bra att förbereda inför mappningen är fäste för knacksensor och uttag EGT-givare (om dom använder det). Dom använder ofta en bosch knacksensor för att lyssna på motorn. Den monteras med en M8 skruv och toyotas givare är fingängad M10 eller M12. Jag svetsade ihop en skruv och en mutter som en M12-M8 adapter.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av haank »

Dom tipsen tackar man för, tack tack :)

låter väldigt vettigt. loctite 243 typ inköpt

Å här kommer det en liten update.
Bild
Fläktar monterat på kylaren
Bild
I fokus här är oljekylaren. 30 raders. blir trångt med kylaren i fronten. Icn är ju inte monterad nu heller.
Bild
En till likadan bild
Bild
Här syns den kapade och skarvade vattenslangen. En oljekylar slangarna, blev väldigt korta och bra.
Bild
Olje filter monterat under en mocal termostatstyrt adapter.


Inte så himla långt ifrån uppstart nu. Ska bli spännande när den dagen kommer :thumbup:
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Michael W »

Ser riktigt bra ut.

Hoppas allt flyter på bra nu och inga missöden.

Keep up!
Boats n hoes
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Henrik »

se till att få igång den nu då :)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av Hansen »

ser ut att va mycket godis under huven, håppas det går bra med uppstarten :)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Haank - Celica GT-Four ST185

Inlägg av amby »

Det var ett riktigt stort olje kyl du har ja..Snyggt jobbat
Skriv svar